Dagsarkiv: september 14, 2011

Lägenheten innan renoveringen

Jag köpte min lägenhet långt innan jag började blogga och brydde mig aldrig om att dokumentera hur lägenheten såg ut innan renoveringen. Jag hade ju kvar prospektet från försäljningen och tyckte att det räckte med bilderna i den. Nu skulle jag gärna velat ha fler och bättre bilder, men det är lätt att vara efterklok.

För att ni ska få ett hum om hur lägenheten såg ut när jag köpte den har jag fotat av bilderna i prospektet och lagt in dem nedan. Bildkvalitén har blivit där efter, men ni får försöka fylla i luckorna själva och ha i åtanke att en lägenhet alltid ser som bäst ut på bilderna som mäklarfirman släpper ifrån sig. På visningen var det faktiskt en kille som mumlade till sitt sällskap: ”Alltså… Jag trodde att den skulle vara fräschare än så här.”

My bathroom the way it looked when I bought the apartmentBadrummet var vid inköpstillfället esset i min lägenhet. Det var ljust och helkaklat med en neutral grund i vitt och grått och hade det efterlängtade badkaret installerat. Däremot var både tvättstället och badrumsskåpet rätt slitna och toalettsitsen mer välsutten än jag vill minnas. Dessutom hade någon kladdat tjocka lager färg som börjat flaga över fönsterbrädan. Det senare kanske var tur i och för sig, för det gjorde att jag kunde se att skivan under var av mörk marmor. (Varför i hela friden vill man måla över mörk marmor?!?)

I övrigt saknade badrummet allt vad förvaring heter, men jag bedömde ändå att det skulle krävas rätt blygsamma insatser för att få det som jag ville ha det. Värre var det med de andra rummen…

The diningroom and kitchenSom jag nämnt tidigare så hade lägenheten ett arbetskök i en trång passage med massor av förvaring som uteslöt alla möjligheter till en matplats. Istället fanns det ett litet matrum intill där det var tänkt att man skulle sitta och äta. För mig var det aldrig ett alternativ att använda utrymmena på det viset eftersom jag vill kunna äta i köket. Jag tycker helt enkelt att det är mer praktiskt att äta i närheten av spisen och diskbänken där maten tillagas för att transportsträckan för mat, porslin och annat ska bli så kort som möjligt. Uppenbarligen tyckte även mäklarfirman att det lilla rummet intill köket bättre kunde användas till sovrum, så det var så det marknadsfördes.

Att det lilla sovrummet behövde en rejäl översyn var uppenbart redan från början. Tapeterna hade bokstavligen börjat lossna och var på väg nerför väggarna och parkettgolvet hade en stor vattenskada intill fönstret och en märklig förslitningsskada i träet i närheten av dörren. Någon hade dessutom tyckt att det var en bra idé att sätta upp en vanlig träplanka som fönsterbräda, trots att den inte var tillräckligt bred för att täcka hållarna ordentligt.

Jag hade förgäves försökt hitta en lägenhet med ett genuint 50-talskök eftersom jag tycker att de är överlägset snyggast, men det gick inte vägen. Jag kan inte påstå att det var något fel på det här köket, förutom att jag fick otäcka institutionsvibbar av de plastiga dörrarna och golvet. Planen var att av kostnadsskäl behålla skåpen intakta och bara byta ut skåpdörrarna, men det visade sig vara svårt.

The livingroom before the renovationVardagsrummet var i förhållandevis bra skick när jag fick tillträde till det. Parkettgolvet behövde visserligen slipas och väggarna målas om, men här behövdes bara några kosmetiska ingrepp för att jag skulle bli nöjd.

Tyvärr saknar jag bilder på både hallen och klädkammaren. Båda går emellertid att skymta genom dörröppningen till vänster här ovan. Även hallens parkettgolv var slitet och tapeterna på väggarna hade, precis som de i sovrummet, börjat lossna i hörnen. Det märktes trots att någon försökt maskera skadorna genom att måla väggarna vita.

Om klädkammaren finns det egentligen inte så mycket att säga mer än att den passande nog låg vägg i vägg med köket, hade plats för tre garderober och krokar och hade ett litet fönster i ena hörnet.

Det var vad jag hade att jobba med när jag flyttade in och efter flera års boende i hyresrätter i första och andra hand var jag taggad till tänderna att sätta min egen prägel på boendet!

…………………….

Some pics from my apartment before I started to renovate it. Some of the rooms were in pretty bad condittion, while others only needed a simple face lifting. I was eager to get going! 

Märkt , , , ,