Mitt kök: prioriteringar

Den här veckan blir det kökstema här på Kvadratsmart. Fram till och med Fredag kommer inläggen att handla om mitt kök och hur det vuxit fram. Min förhoppning är att det ska ge en förståelse för vilka problem som kan dyka upp när man inreder ett litet kök och hur man kan lösa dem.

Del 1: Prioriteringar

Jag har alltid tyckt att kök är alldeles rasande trevliga att umgås i. För mig är det så viktigt att kunna sitta i köket och äta att jag ändrade min lägenhets planlösning och offrade en klädkammare för att kunna göra det. Men det har förstås sina sidor att ta bort förvaringsutrymme i en lägenhet som är så liten som min. Jag blev tvungen att prioritera vilka funktioner och bekvämligheter som är viktigast för mig och välja bort resten för att skapa ytor.

My kitchen

Köket är numera vinkelformat och matgruppen placerad till vänster i den del som tidigare huserade en klädkammare. Själva köksdelen har omvandlats från ett korridorsformat arbetskök fullmatat med skåp till ett enkelt linjekök längs rummets enda långvägg.

Eftersom det redan från början stod klart att jag skulle behöva alla skåp och arbetsytor som kunde uppbringas har jag gjort vad jag kunnat för att skapa så mycket plats för sådana som möjligt.

The kitchen from an other angle

Jag valde till exempel en något smalare spis än standardstorleken för att kunna klämma in ett smalt skåp intill, specialritade en diskbänk för att få plats med två hoar utan att det tog för mycket plats och skippade det spotlightfyllda tak jag drömt om till förmån för en extra skåprad. Av utrymmesskäl har jag också valt bort mikrovågsugn (mer om det här).

The tap

En extravagans har jag emellertid tillåtit mig: en inbyggd diskmaskin. Diskning är inte min paradgren när det gäller hushållsbestyr så det var aldrig någon tvekan om att jag skulle installera en när jag renoverade köket. Vardagslyx i dess absolut renaste form!

The dining table

Det är riktigt mysigt att sitta och äta i den lilla mathörnan. Utbuktningen i väggen inne i hörnet rymmer luftkonditionering. Jag utnyttjade den extra decimetern bakom stolarna till att klämma in en vägghängd hylla med min samling av gamla burkar och lite ögongodis.

Min gamla Tripp-pall är precis lagom bred för att stå placerad vid den avgränsande väggens kortända. När den inte används till klättring tjänstgör den som blompiedestal. Multifunktionellt minsann!

Foto: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

…………………….

This week I´m sharing some thoughts about and pictures from my own kitchen.

14 thoughts on “Mitt kök: prioriteringar

  1. JenniP skriver:

    Vad är det för rolig duk du har på köksbordet? 🙂

  2. Jenny skriver:

    Fint!! Vi håller själva på och gör om vårat kök, i nya huset. Diskmaskinen var prio ett.. o då rök en hel rad med lådor och ett av de få skåpen. Och för att få in en fullstor kyl med frysdel så rök två skåp till. Så nu har vi inte mkt. kvar. MEN det finns ett inbyggt linneskåp i ”matsals”-delen… där kommer nog en hel del köksgrejer hamna. Då jag är i ägo av ett fint gammals fristående linneskåp 🙂
    Även om vi nu flyttar till hus(118) från lägenhet(100) så är det svårt med förvaring och en hel del möbler kommer få ryka i flytten.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Oj, det låter som att ni har mycket på gång! Jag känner väl igen problemet med att behöva välja mellan moderna bekvämligheter å ena sidan och lådor och skåp å den andra. Det fina i kråksången är att man i många fall kan effektivisera både hur man använder ytorna och sakerna bara man ger sig attan på det och då slutar det till sist med att hemmet fungerar bättre, trots mindre förvaring. Åtminstone är det min erfarenhet.

      Idén med ett fristående linneskåp har jag också anammat i min lägenhet. Otroligt hur mycket man får plats med i sådana gamla praktpjäser!

      Stort grattis till ert nya hus, hoppas att ni kommer att trivas!

      • Jenny skriver:

        Ja, som du säger: Man kan nog effektivisera både hus man använder ytor och saker när man tvingas prioritera. Ser fram emot att behöva rensa lite bland allt man äger och har och bara se till att ha det man gillar bäst och använder mest. Få bort allt ”cluttter” (kom inte på det svenska ordet/uttrycket just nu mitt i natta)
        Tack för gratulationen för huset. Längtar så att få flytta dit nu!

  3. Marie skriver:

    Åh, jag gillar verkligen att se och läsa om ditt kök.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vad roligt att höra! Det är förstås extra roligt att skriva när ni läsare visar er uppskattning. Tack för det!

  4. Niklas Öhrberg skriver:

    Det märks att man är ”teknik-nörd”! Otroligt läcker radio du har på köksbordet!!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hehe, jo nog märks det alltid!;) Radion har jag fått efter min morfar och den fungerar fortfarande. Jättekul att ha den kvar, även om ljudet är lite för dåligt för att jag ska njuta av den några längre stunder i påslaget skick.

  5. […] en massa inredningstankar i huvudet istället och jag letar inspiration där jag kan hitta den. Hittade det här köksinlägget på en blogg jag läser som heter Kvadratsmart. Det är lite den känslan jag vill ha i köket, fast vi har rutig tapet istället för […]

  6. jessica skriver:

    Golvet!!!!! Omg!!! Var kommer det ifrån?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Kul att du gillar det:) Det har några år på nacken så jag vet inte om det finns kvar i sortimentet. Själv köpte jag det på Bauhaus. Bra pris också!

Kommentera

