Ralph Erskine är en arkitekt som jag verkligen uppskattar. Bara i Gästrikland har han ritat flera hus som på allvar får mig att överväga att flytta längre ut från stan. Att han formgivit en riktig designklassiker i compact living-sammanhang hade däremot gått mig helt förbi tills Maria tipsade mig om Lådan.

ladanHuset var det första Erskine och hustrun Ruth byggde tillsammans 1941-1942 och trots sina blott 20 kvm rymde det hela familjen med två vuxna och två barn.

ladan2Mitt i stugan finns den stora eldstaden som fungerade som rumsdelare och som öppnade sig mot rummet, kokvrån och ut mot verandan. Verandan hade söderläge och var uppglasad för att kunna släppa in ljus och värme medan övriga fasader var tämligen slutna.

ladan4

ladan3Photo: Åke E:son Lindman

För att spara utrymme var arkitekten tvungen att uppfinna ytsnål inredning som sängar som hängandes i rep från taket och även fungerade som soffor. En annan smart lösning var arbetsbordet som kunde vikas ihop till en bokhylla. Allt självklart med ett formspråk som smeker ögat. Det här ger onekligen uttrycket ”att bo i en låda” en helt ny mening.

ladan5Veden staplades prydligt längs husets ena långvägg. På bilden syns Ralph Erskine själv. Läs mer om Lådan på Wikipedia och hos Scandimood.

………………….

Ralph Erskines house Lådan (=The Box) from 1941–1942 is a famous Swedish summer dwelling. Despite that, I had missed this wonderful compact living dream until Maria told me about it. No wonder its considered an architectual role model for simple swedish summer dwellings.

Lådan– en arkitekturklassiker

Märkt , , , ,

3 tankar om “Lådan– en arkitekturklassiker

  1. läsare skriver:

    Hej!=) Vad skulle du ge för tips till en person som ska inreda sin första lägenhet från scratch? Det jag tycker är svårt är just färger, hur många färger vill man ha och vad ska man bryta av med vad osv. Bara svart och vitt tex är ju tråkigt så vad hade du brytit av med för färger till det? Vilka färgkombinationer tycker du är snygga och vad skulle du rekommendera?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej!

      Ledsen, men det finns ingen universallösning när det gäller färgsättning. Jag måste se lägenheten för att kunna säga vilka färger jag tycker passar. Generellt tycker jag att svart-vitt kan vara väldigt snyggt om man blandar upp det med lite mörkare trä i inredningen och kastar in någon fräsch uppiggande färg på olika detaljer.

      Jag är också svag för 50-talsklassikern ljusblått, tomatrött och vitt och skulle gärna ha de färgerna i mitt kök.

      Vill du undvika helt vita väggar skulle jag rekommendera att du testar en grå nyans. Jättesnyggt och funkar till allt.

      När det gäller antalet färger så gå på magkänslan. Själv blir jag glad av färger och mönster och omger mig gärna med det. Är inte kulörerna alltför intensiva kan jag ta ganska många på samma gång. Satsar du på mer renodlade basfärger som gult, rött och grönt bör du däremot vara mer selektiv för att inte intrycket ska blir för överväldigande.

      Lycka till!

  2. läsare skriver:

    Vilket kanonsvar, jag får tacka så hemskt mycket! 🙂

Lämna en kommentar