Klä om eller inte?

Det finns helt klart fördelar med att vara förtjust i second hand och loppisprylar och att ha en så tydlig smak att folk förstår vad du skulle gilla. Det händer att vänner och familj sparar tidningsutklipp och artiklar åt mig om inredning som är i min smak. Då och då brukar det också dimpa ner ett mms eller någon länk via mailen med frågan: Är det här något för dig? Och ofta är det faktiskt det. Jag kan verkligen råda alla som är på jakt efter något särskilt i inredningsväg att tala om det för era bekanta. Rätt vad det är stöter någon av era bulvaner på det till rätt pris. 

Min nya fåtölj.

Den senaste möbeln som hamnade i min ägo såg jag första gången via just ett sånt mms. Mamma hade hittat den på en loppis i mina gamla hemtrakter och tyckte att den såg ut att vara något jag skulle gilla. Det hade hon alldeles rätt i. 

 En detaljbild av min fåtölj. Jag gillar verkligen att formen är stram och mjuk på samma gång. Fina detaljer som de välarbetade armstöden och de välavvägda proportionerna gör att jag misstänker att det är en designmöbel. Enligt inskriften på sitsens undersida så heter fåtöljen Kelly och kommer från Leids i Lenhovda. Jag har inte någon mer information om den än så. Hör gärna av er om ni vet något mer om den!

Tyget är så där oborstat luddigt i strukturen och jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag ska klä om den. Det är inte ett tyg jag själv skulle ha valt, men jag tycker att det gör sig bra mot träet och framhäver de rena linjerna. Samtidigt passar det inte riktigt till min soffa som står intill. Jag har funderingar på att klä om sitsen i ett mönstrat tyg och att använda ett annat mönstrat till ryggstödet. Är emellertid lite orolig för att det skulle stjäla uppmärksamheten och göra att man inte lägger märke till formen på samma sätt. Hur skulle ni ha gjort?

Taggad , , ,

8 thoughts on “Klä om eller inte?

  1. Maria skriver:

    Åh, grymt snygg! Även i det tyget, men jag fattar om du blir sugen på att klä om den. Jag tror hur som helst på ett och samma tyg på sits och rygg, annars tror jag lite av formen går förlorad.

  2. Marie skriver:

    klä inte om, den är jättefin ju

  3. Erica skriver:

    Behåll den som den är!! Var väldigt fint med det grå till träfärgen. Tyget ser dessutom helt och fräscht ut (nåt som annars kan vara ett gott skäl till omklädnad). Toppenfynd🙂

    Hör med Eli på Femtitalsjakten om hon vet nåt mer om stolen, hon har en ENORM kunskap!!🙂 http://femtiotalsjakten.blogg.se/

  4. Erik skriver:

    Hej Maria!
    Vi har också bloggat om denna typ av stol http://bit.ly/fXjtt7. Hittills visste vi ingenting om den. Vår bloggare Karolina hittade denna på en loppmarknad i Berlin, frågan är om den också kommer från Lenhovda eller om det förekom kopior på denna underbara design.

  5. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Maria: Hmmm, jo jag har på känn att formen skulle gå förlorad i ett virrvarr av mönster. Just nu känns det som att den nuvarande klädseln får sitta kvar.

    Marie: Tack! Vad roligt att du gillar den.

    Erica: Kul att du gillar fåtöljen:) Problemet med klädseln är att den drar lite åt beige, vilket inte riktigt är min kopp te. Men eftersom jag ändå gillar klädseln så misstänker jag att det inte blir någon omklädning av den. Ska absolut höra med Eli om hon vet mer om bakgrunden till stolen.

    Erik: Kul att få se fåtöljen med svart klädsel. Just namnet Lenhovda var väldigt otydligt utskrivet på mitt exemplar, så risken finns att det står något annat. Jakten på mer information går vidare:) Måste också säga att jag gillar inriktningen på er blogg- keep up the good work!

  6. […] har som bekant varit fundersam på om jag ska klä om min second hand-fåtölj eller inte. Att döma av era läsarkommentarer i samband med det inlägget så verkade ni också […]

  7. Sofie skriver:

    Hej! Googlade mig fram till din blogg och detta inlägg då jag sökte tips om hur man klär om stolar. Exakt en sånhär stol som jag tänkt klä om!! Hittad i min killes mormors källare i Norge. Fast den har en grön klädsel. Är så nyfiken på var den kommer ifrån. Vet du nu något mer om den? :))

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Sofie! Tyvärr har jag inte fått veta något mer om stolen. Hör gärna av dig om du skulle göra det på din kant!

Kommentera

