Om att färgsätta en mindre lägenhet

Färgsättning är ett ämne som alltid kommer upp under intervjuer om compact living. Många verkar grunna på vilka färger som funkar på liten yta om man väljer att inte satsa på helvitt.

Personligen trivs jag inte i vita miljöer och har därför strävat efter att föra in olika kulörer i mitt boende. Ibland har det varit en balansgång för att de inte ska ta över ytan och få den att kännas mindre och i det här inlägget tänkte jag berätta lite om hur jag resonerat.

kokLåt oss börja i köket som är det vitaste rummet i hemmet. Det renoverade jag från grunden 2006 när alla tycktes sätta upp vita köksluckor. Själv hade jag hittat en inspirationsbild från ett vackert uppdaterat 50-talskök med mörkbruna luckor som jag arbetade efter.

För att den mörkbruna färgen inte skulle bli för överväldigande bytte jag ut mittenluckan i överskåpsraden till ett vitringlas och satte upp blankt, vitt kakel intill. Till det valde jag en lång, blank diskbänk som även fungerar som arbetsbänk för att bibehålla en del av lägenhetens ursprungliga funkis-charm och föra in ytterligare en reflekterande yta eftersom det får rum att se större ut.

 kok2

Väggarna målades till en början vita i väntan på en snilleblixt i form av en annan färg. Efter en tid upptäckte jag hur bra jag ändå trivdes med de vita väggarna och bestämde mig för att istället föra in färg på en fondvägg. Eftersom den väggbiten inte är så stor valde jag att tapetsera den med Josef Franks stormönstrade tapet Eldblomma. Den ger köket en glad vitamininjektion utan att vara för påträngande för ögat.

 kok3

sovrumSovrummet målades till en början fegt latte-färgat, men jag kunde aldrig riktigt förlika mig med färgen. Idag badar väggarna i en blå-grå-grön nyans som tack vare den kalla färgskalan får rummet att se rymligt ut trots den starka kulören.

 

badrumBadrummet var helkaklat med en grå bård och grått klinkergolv redan när jag flyttade in. Här har jag fört in färg med hjälp av starkt kulörta textilier, först i cerise och efter det i turkos. I övrigt har inredningen hållits i strikt grå-vitt för att inte bryta färgschemat.

Den mönstrade tapeten i vardagsrummet nämnde jag i föregående inlägg. Den är så diskret att allt funkar till den. Det jag kan nämna i sammanhanget är att jag här valt att göra en så kallad omvänd fondvägg. Bara fönsterväggen har lämnats otapetserad för att visuellt förlänga rummet och vidga det.

 hall

Foton: Fastighetsbyrån

Det är i hallen jag tagit ut svängarna ordentligt. Den är heltapetserad i en stormönstrad och mycket iögonfallande tapet i vitt, ljusblått, ljusgrönt och lila. Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt av tre anledningar:

  1. Färgerna på tapeten går i kall färgskala och är förhållandevis ljusa.
  2. Hallen är ett genomfartsrum där man inte tillbringar så mycket tid. Det gör att man kan så att säga ”klarar av” mer färg och mönster där.
  3. De sammanhängande tapetserade ytorna blir inte så stora eftersom de bryts av med dörrar, skåp och spegel.

 

Med det sagt har jag ett generellt råd för dig som står i begrepp att välja färg till ditt hem: välj en som får dina tår att krulla sig av vällust. Då blir det rätt.

 ……………

A compact living home doesn´t necessarily have to be all white. In this post you can see how I´ve chosen to decorate my own apartment in Stockholm that is rather filled with colour.  Basically, it all comes down to choosing shades and patterns that you love, then everything will fall into place.

Märkt , , , ,

3 tankar om “Om att färgsätta en mindre lägenhet

  1. wiper skriver:

    Så snyggt man kan få det på liten yta. Vi skall flytta från en trea till en två så vi måste tänka själva på att möblera lite annorlunda och avgränsa rum så man får plats med sånt som man måste ha. Jättefin sida du har som jag följt ett tag och har länkat till under: Jag rekommenderar.

    Ha en skön söndag
    Vänlig hälsning
    Malin

  2. Vera skriver:

    Hej! Supersnyggt! En liten undring!
    Vad heter färgen du har i sovrummet?

    Med vänligaste hälsningar
    Vera

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Vera!
      Jag fick hjälp med att bryta färgen på färgaffären och har inget namn på den. Tyvärr var det så länge sedan nu att jag inte har kvar färgnumret heller. Det jag gjorde var att jag letade upp en färg på en färgkarta som var ungefär det jag sökte efter och bad dem att bryta den lite mer åt det blågrå hållet. Sedan köpte jag med mig en provburk hem och målade upp ca 2 kvm på väggen. Blev inte nöjd utan gick tillbaka och bad dem att bryta den lite varmare och då blev den perfekt! Har faktiskt målat ett till sovrum i samma färg efter det:) Lycka till i färgjakten!

Lämna en kommentar