Mina tvättsäckar

Att vara ledig en måndag är bland det lyxigaste jag vet. Medan resten av världen har måndagsångest kan man glida runt i sin egen lilla bubbla av frid. Visst använder jag ofta lediga vardagar till att uträtta saker som inte hinns med annars, men det sker på mina villkor och utan stress. Härligt!

Medan jag motionerade tvättmaskinen igår slog det mig att jag inte visat er mina tvättsäckar i badrummet. De kom till för att inte på något vis kunde få plats med en tvättkorg i badrummet. Istället satte jag upp två krokar på väggen och försökte hitta ett par tvättsäckar att hänga dit. Det sistnämnda dock utan framgång. De jag hittade var antingen för stora, för plastiga eller för fula i mina ögon. Därför tog jag saken i egna händer och sydde ett par egna i ett snyggt och stadigt tyg. I vanlig ordning skedde det efter eget huvud och utan mönster, så jag kan kan tyvärr inte ge några exakta mått eftersom de har ett par år på nacken. Nedan följer emellertid en ungefärlig beskrivning på hur du syr dina egna.

An alternative to a laundry basketFoto: Kvadratsmart

  1. Rita upp en cirkel som är lagom stor för att utgöra säckens botten på tyget. Glöm inte att lägga till sömsmån. Zick zacka kanten.
  2. Mät upp ett tygstycke som är lagom högt för säcken och tillräckligt stort för att räcka runt cirkeln även efter att det sytts ihop. Glöm inte att lägga till sömsmån. Zick zacka kanterna.
  3. Sy en kanal i tygets övre ände genom att vika in tyget tredubbelt mot avigsidan. Den invikna remsan ska vara tillräckligt bred för att rymma en söm i nederkanten, en lagom bred kanal samt ett rynkhuvud i överkanten. Nåla och sy.
  4. Vik det stora tygstycket i mitten så att rynkhuvudet hamnar uppåt och avigsidan är utåt. Nåla ihop de båda långsidorna mot varandra och sy ihop dem upp till kanalen som lämnas fri.
  5. Nåla ihop nederdelen av den ”tygtunnel” du just sytt med den utklippta cirkeln så att tygstyckenas rätsidor möter varandra. Sy ihop på avigsidan.  OBS! Om passformen diffar lite kan du rynka det runda tyget en smula.
  6. Vänd på säcken. Trä en grov rem genom kanalen och knyt ihop remmens ändar till en knut. Färdigt!

…………………..

My bathroom is so tiny that I had a problem squeezing a laundry basket into it. I chose to put the laundry in sacks and hang them on the wall instead. Much more space efficient!

Taggad , , , , , , ,

5 thoughts on “Mina tvättsäckar

  1. ploefff skriver:

    Jeg har også brug for sådan en pose, men min symaskineskills er ikke på toppen, så jeg havde tænkt mig at købe denne: http://www.hm.com/dk/product/71546?article=71546-A
    Jeg vil købe den hvide og så dekorere den med en stofpen.

  2. Pernilla skriver:

    Tjusigt! Du skulle nog smälla av om du såg mitt badrum – jag har inte haft tid att tvätta på en månad och har just nu: 1 full tvättkorg, 1 full stor tvättpåse hängandes på väggen, samt en stor hög liggandes på golvet. Jag skulle nog behöva en sisådär 10 sånadär påsar som du har! 😉 Tur att jag har tvättid imorrn!

  3. […] är det tvättsäckar som går att hänga på handdukshängaren som de här som jag hittade recept på på kvadratsmart Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this post. This entry was posted in […]

Kommentera

