Då och då får jag förfrågningar från företag som vill annonsera här på Kvadratsmart. Hittills har jag tackat nej till alla eftersom jag velat hålla bloggen reklamfri och på fritidsbasis. I takt med att jag börjat omvärdera det senare har det emellertid blivit mer intressant att se vad företagen haft att erbjuda eftersom det helt klart kan vara intressant att visa produkter och tjänster som är relevanta för er läsare.

Härom dagen dök det upp en förfrågan om ett ”samarbete” från ett företag som säljer en produkt som faktiskt skulle vara helt klockren att visa för er läsare. Dessutom är det en vara jag själv gladeligen skulle skriva om så jag frågade hur de hade tänkt sig samarbetet ifråga. Det visade sig då att uppdragsgivaren ville att jag, mot en viss ersättning, skulle lovorda det de saluför i ett blogginlägg. Kontaktpersonen gjorde emellertid klart att det inte fick framgå att inlägget var sponsrat.

Jag tackade nej i två korta meningar. Av respekt mot er läsare och mot mig själv. Det kommer aldrig att publiceras någon reklam här på bloggen som jag inte tycker är relevant för er läsare och som jag inte själv kan stå bakom. Vid eventuell marknadsföring kommer det att finnas en tydlig angivelse om att det rör sig om just det. Ni läsare behöver aldrig tvivla på vad som är redaktionellt material skrivet av mig och köpt sådant här på bloggen. Det är ett löfte.

Bild

……………

I recently turned down a new inquiry about advertising here on Kvadratsmart. The reason? The company wanted me to cover up the fact that I got paid to write about their stuff. Dear readers, I promise you that that´s something I would never do. If there would be advertising here on the blog I would make it visible for everyone. That is a promise. 

Om synlig och dold reklam

7 thoughts on “Om synlig och dold reklam

  1. Emma skriver:

    Helt rätt!

  2. Akleja skriver:

    Det tackar vi för! Stå på dig.

  3. Jerry skriver:

    Vilket företag/produkt var det? Även om du tackade nej så kan man ju snubbla över deras tvivelaktiga marknadsföringsetik på andra platser.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hm, förstår att du blir nyfiken när du läser texten men jag föredrar att inte besvara frågan. Tillvägagångssättet är på intet sätt unikt. Jag har fått samma fråga från andra företag och blivit lika irriterad varje gång. Det är helt oetiskt och jag tycker dessutom att bara frågan visar att företaget underskattar min intelligens.

  4. Ann-ChristinA skriver:

    Jag tror att företag i längden förlorar på den här typen av marknadsföring. Även om du var positivt inställd tidigare – hur ser du på produkten och företaget nu? Jag tycker att det är intressant med de företag som kontaktar mig angående reklam på min Köpstoppsbloggen – de (eller PR firman) har uppenbarligen noll koll på innehållet …
    En annan intressant frågeställning för de bloggare som får saker m.m tillsända – om de inte gillar produkten – är de ändå tvungen att skriva positivt om den?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Håller helt med. Jag tror verkligen att det här i långa loppet slår tillbaka på de företag som använder sig av fula metoder. Precis som du säger så kommer jag inte att skriva om företaget i fråga nu, trots att produkten det handlade om egentligen är något jag gärna skulle lyfta fram. Jag vill helt enkelt inte gynna ett företag som kör med sådana knep.

      När det gäller frågan om att få saker sända till sig tycker jag att det är ganska enkelt, kanske beroende på att jag är journalist i grunden. Jag skulle inte låta det påverka mig utan skriva exakt vad jag tycker om produkten ifråga även om jag tyckte att den var kass. Skulle jag få ett prov i brevlådan skulle jag absolut inte känna mig förpliktigad att uttala mig postivit om det. Det företag som sänder saker till mig gör det på egen risk. Det gör å andra sidan att positiva omdömen från min sida verkligen är värda något och DET borde ju vara intressant för företagen:) Och då pratar jag inte bara om mig utan även andra bloggare som håller strikt på att inte låta sig mutas. För det är vad det verkligen handlar om.

      Att företag velat skicka reklam till dig som driver Köpstoppsbloggen är ju nästan skrattretande!

Kommentera

