Lättflyttat med hjul

Hjul gör det lätt att flytta runt möblerna. 

Ett flexibelt boende är A och O för att man ska trivas med att bo litet. Det bör vara enkelt att ändra möblemanget och anpassa det för nya behov- helst så enkelt att man kan fixa det själv utan att behöva ta hjälp av någon annan. Dessutom ska det gå fort och kräva minimal kroppsstyrka. Ett bra knep är att sätta hjul på möblerna. Då kan du enkelt flytta dem utan att utsätta dig för tunga lyft. Tricket är att välja stora hjul för att få det snyggt. Personligen avskyr jag små hjul på stora och tunga möbler. Förutom att de ofta är mycket bräckligare så ser de ofta oproportionerligt veka ut i förhållande till resten av möbeln.

Små hjul på rymlig soffa. Inte snyggt.En bild från The Home bara för att visa vad jag menar. Här är hjulen så löjligt små i förhållande till soffan att de inte ser ut att höra dit och därför blir mer iögonfallande än vad de skulle ha varit om de hade varit lite större. Uppriktigt sagt tycker jag att det här är så fult att jag får invärtes klåda av att titta på bilden. Urk.

 

Coolt med överdimensionerade hjul

 

Sätt hjul på köksbordet!

Enligt min mening är det däremot riktigt häftigt med rejäla hjul som ger möblerna ett på samma gång rått som lättsamt intryck. Testa! Många möbelvaruhus säljer lösa hjul som man själv kan skruva fast. 

Foton: The Home, Por Homme och Remodelista

4 thoughts on “Lättflyttat med hjul

  1. Maria Soxbo skriver:

    Nämen! Vi tycker olika om inredning för en gångs skull! I loooove nämligen soffan i mitten, klassisk Howardsoffa som supergärna får flytta hem till mig:
    http://husligheter.se/lasarutmaning-madeleines-hyresratt/

  2. Kajsa skriver:

    Det viktigaste med hjul, ffa på soffor, är att de kan bromsas! Annars kan resultatet bli oavsiktligt…….

  3. Micke skriver:

    Håller med om hjulstorleken på Howardsoffan!
    Coolt med stora hjul, i rätt sällskap, förstås!
    Keep truckin’ girl!

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Maria: Kors i taket! Ja, det är inte varje dag vi tycker så olika om något i inredningsväg. Flyttar soffan hem till dig ska jag absolut provsitta den:)

    Kajsa: Helt sant! Jag borde förstås ha skrivit att man måste kunna låsa hjulen för att undvika olyckor och ovälkommen placering av möblerna. Tack för att du påpekade det!

    Micke: Jag ska göra vad jag kan:)

Kommentera

