Växthus för balkongen

De senaste somrarna har jag börjat kasta längtansfulla blickar efter växthus. Drömmen att kunna driva upp växter i den varmare miljö som skapas där inne tror jag att jag delar med de flesta som är odlingsintresserade. Den har dock känts rätt ouppnåelig för mig som bor i lägenhet.

Döm därför om min förtjusning när jag hitta den här odlingsvitrinen från Hasselfors garden som är speciellt anpassad för att få plats på balkonger eller mindre altaner och trädgårdar. Med en bredd på 95 cm och ett djup på 50 cm får den plats på de flesta balkonger som har en viss takhöjd. Den är nämligen 195 cm hög.

A small greenhouse suitable for the balcony

There are shelves in the little greenhouse.Det lilla växthuset har tre gallerhyllor i metall, en automatöppnare som reagerar på lufttemperaturen samt tråg för vattenuppsamling.

There´s also a drawer for storage.I vitrinens nederkant finns en låda för förvaring av trädgårdsattiraljer av olika slag.

Foto: Hasselfors garden

…………………

I´ve always thought that I´ll have to wait until I move to a house before I can start growing stuff in a greenhouse. However, some gardening enthusiast has invented this practical small greenhouse that can fit into almost any balcony or terrace. Filled with both shelves and a drawer for storage, I think it will work quite alright!

Taggad , , , , , , , , ,

4 thoughts on “Växthus för balkongen

  1. erica skriver:

    Åh, så fint!! Det skulle passa väldigt bra på min balkong, synd bara att det var så dyrt… Jag har dock ett budget-tips; och det är att köpa stora lyktor ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30156108 ) som under våren agerer minidrivhus i fönsterkarmen, och sen när blommorna vuxit sig stora nog får lyktorna flytta ut på balkongen med ljus i istället 🙂

  2. Marie skriver:

    Vill ha!! Men jag måste hålla med Erica, det var lite dyrt för min studentbudjet. Jag får nog fortsätta odla min basilika i fönstret och sen ta ut den. Men toppen med balkontips! Mer 😀

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Erica: Förstår att odlingsvitrinen är väl dyr om man är student. Har för mig att jag har sett en billigare variant någonstans också. Ska se om jag hittar igen den. Gillade idén att använda lyktor som minidrivhus!

    Marie: Jag hejar på basilikan och lovar återkomma med fler balkongtips framöver:)

  4. […] mindre, aningen mindre lyxigt, men charmigt och betydligt billigare än det växthus jag tidigare tipsade om för balkongen är Nelson Gardens plant-start växthus för balkong och […]

Kommentera

