Dagsarkiv: september 11, 2011

Gästbloggare: Fröken Bauer

Det har blivit ganska få inlägg om barnrum här på Kvadratsmart. Eftersom jag inte har några egna barn glömmer jag lätt bort det och tänker sällan i de banorna. Turligt nog är min svägerska Jeanette en riktig fena på just barnrum och driver dessutom bloggen Fröken Bauer i ämnet! Idag gästbloggar Jeanette här hos mig och bjuder på inspirerande tips och bilder från det kanske vackraste barnrummet av de alla: mina härliga brorsdöttrars:)

Fler bilder och tips för glada och lekvänliga rum hittar ni på Jeanettes finfina blogg Fröken Bauer. Kolla gärna in den här!

…………………

A room for two children

Ett lekrum för två

Att inreda ett syskonrum är en spännande utmaning, eftersom det här gäller att hitta en bra balans mellan olika stilar och intressen på en begränsad yta. Våra två små tjejer delar rum och jag inbillar mig att de har mycket glädje och sällskap av varandra i ett gäng år framöver. Troligtvis är det andra puckar som gäller i tonåren när det gäller delat rum, men det är då och nu är nu!

Det är för övrigt det motto som jag försöker leva efter, att sikta på vad som känns rätt just nu. I allmänhet dessutom och inte skjuta upp för mycket till framtiden. Så att sätta upp tavlor och föremål i barnens egen höjd när de är små känns relevant. Att tapetsera med roliga tapeter de gärna vilar ögonen på, hänga upp spännande tavlor och inte vara rädd för att skapa en Schweizerost av väggarna som ändå med stor sannolikhet kommer att förvandlas i takt med att barnet blir äldre, uppmuntrar jag gärna.

Birds nests

Är det två barn av samma kön som delar rum, så går ofta intressena hand i hand och förenklar kanske färgvalen och stilen på rummet. Men inte nödvändigtvis.

Två barn av olika kön och olika stilar kan få ett häftigt gemensamt rum med fler tapeter som smälter ihop. Det finns ju ingen lag om att man måste begränsa sig till en enda tapet i ett barnrum… Man kan ju använda olika på olika väggar men kanske hålla sig till en färgkod, så att inte intrycket blir för rörigt. Det roliga med barnrum är att man ofta tillåter sig att tänka mer annorlunda än i resten av ett hem – här tänjer man gränserna mer och bejakar kreativiteten!

Smaken är individuell och jag tycker det är kul att se olika stilar, där man vågar testa och där det syns att någon faktiskt bor och lever och står för sin smak.

The other side of the room

Att fokusera på små roliga detaljer och intressanta blickfång är en passion! Själv är jag barnsligt förtjust i gamla möbler som gärna målats om i en glad färg. Prylar och möbler som bär på en historia tillför mer mys i ett rum, än där allt-allt-allt är nytt och glänsande. Visst gillar jag även sprillans nya inslag, men vill poängtera att en mix – en balanserad blandning av föremål skapar en bättre harmoni och trivselfaktor.

Charming detailsFoton: Jeanette Bauer/Fröken Bauer

…………………

My sister-in-law Jeanette creates the most wonderful rooms for children. They´re always full of fun details and colours. Today Jeanette is guestblogging here at Kvadratsmart and are showing pictures from the most beutiful childrensroom of them all- my nieces´. If you like what you see take a look at Jeanettes own blog Fröken Bauer

Märkt , , ,