Dagsarkiv: april 10, 2012

Mitt kök: Udda förvaring

WarningDet här inlägget är försett med en varningstriangel då det innehåller ett par element som man inte bör ta efter utan att tänka sig för. Det kan vara direkt farligt att förvara saker i ugnen om man glömmer bort dem i samband med att man slår igång värmen. Trots det har jag valt att förvara mina stekpannor just där.

De snålt tilltagna köksskåpen har tvingat mig att hitta några okonventionella förvaringslösningar och det här är en av dem. Jag är emellertid hälsosamt skräckslagen för att glömma kvar pannorna när jag slår igång ugnen och det ser jag som en garant för att det inte kommer att hända. En annan är att det krävs att jag vrider om två vred för att starta ugnen, vilket minskar risken att det sker av misstag.

The stove.

I luckan under ugnen förvarar jag bröd och uppläggningsfat. Jag antar att utrymmet i första hand är avsett för att stuva undan plåtar. Hos mig får de bo i ugnen även då de inte används till bak eller matlagning.

Bread is stored under the stove.

I ett smalt skåp mellan spisen och kylskåpet finns tre utdragbara lådor. I den nedersta, på bekvämt avstånd från spisen, förvarar jag mina kastruller med tillhörande lock. En knottrig plastmatta som måttskurits för lådan skyddar ytan från repor.

Pans are stored right next to the stove.

Kitchen storage.

I mittenlådan har jag lagt bakplåtspapper, muffinsformar och rullar med plast- och aluminiumfolie. De båda sistnämnda använder jag så sparsamt jag kan av hänsyn till miljön.

A kitchen drawer full of spices.

I den översta lådan huserar några kryddburkar, behändigt tillrättalagda på räfflade insatser från Ikea. På sikt kan det mycket väl bli så att samtliga burkar clipsas upp på kylskåpsdörren istället, men i nuläget har jag några här.

Plastick jars are stored in the top of the kitchen cabinet.Foton: Kvadratsmart

Ett annat förvaringsknep som jag tagit till är den flätade korg som skyltar på översta hyllan i ett av köksskåpen. I den förvarar jag olikformade plastlådor som jag tidigare haft svårt att hålla ordning på. Funkar perfekt och ser dessutom prydligare ut än om de legat huller om buller i en kökslåda någonstans.

Fler tips för köket kommer så småningom.

……………….

Some more storage solutions from my kitchen. As you can see I´m using my oven for storage when it´s turned off (only the light is switched on when the picture is taken). Don´t do the same if you´re not sure you won´t turit on by mistake shile the pans are still there.

Märkt , , , , , , , , ,