Dagsarkiv: april 9, 2012

Begynnande vindögdhet

Jag började virka under påskhelgen. *konstpausar så att alla som känner mig i verkligheten hinner klättra upp på stolarna de just trillade av* Att virka är ingen självklar sak för mig. Min tidigare virkkarriär började och avslutades i syslöjden där jag färdigställde en enkel snodd och en kulpåse som jag virkade så hårt att bara tio kulor fick plats i den. Att virka faller sig med andra ord inte naturligt för mig, så varför börja?!

Som i så många andra fall började det med att jag saknade något i inredningsväg. I det här fallet är det en fin, gärna rund, sovrumsmatta som ger den rätta svikten att kliva ner på. Flitiga rundor i butikerna har visat att det är näst intill omöjligt att hitta det jag vill ha, så nu försöker jag lära mig att virka. Med ena ögat på youtube-videos och det andra riktat mot virknålen.

Tanken var att mattan skulle virkas av remsor från gamla t-shirtar enligt recycle-principen, men det visade sig vara svårt att hitta begagnade t-tröjor i tillräckligt stor storlek för att det skulle vara vettigt att köpa dem för ändamålet. Istället köpte jag ett tygstycke i liknande tyg som jag systematiskt gör remsor av. Den första lärdomen är att man bör dra lite lätt i ändarna innan man börjar virka så att tyget det ”tubar till sig”. I annat fall tenderar resultatet att bli aningen ojämnt…

Just nu kämpar jag med att 1) dechiffrera virkbeskrivningen till en liten duk som tjänar som förlaga till mattan och 2) få till en virkning jag tål att titta på dagligen. Hur det går återstår att se. Har ni några tips på bra länkar med virkinstruktioner så enkla att ett barn (eller en rookie på 34 år med bristande tålamod) kan förstå dem så tipsa mig gärna!

Trying to knit myself a new mat.

Foto: Madlene Lahtivuori

………………

Trying to knit myself a new carpet for the bedroom. It´s not looking to good so far…

Märkt , , , , , ,