Överlevnadsguide i lägenhetsdjungeln

Skärmdump från hemnet.

Okej, jag erkänner. Jag är en Hemnet-knarkare. Jag gillar att scrolla mig nerför listorna på utbjudna hem, frossa i inredningsinspiration och klura på vart jag helst skulle vilja flytta in. Bygga luftslott och drömma.

Att verkligen vara på jakt efter nytt boende kan vara lika frustrerande och jobbigt som roligt. Det finns så många fällor man kan gå i, penningstinna motbudgivare och luriga mäklare där ute. Men genom att genomskåda de förskönande beskrivningarna av lägenheterna slipper man åtminstone spilla tid på visningar av ointressanta objekt. Själv har jag genom surt bortkastade timmar på totalt ointressant husesyn lärt mig att tolka bostadsannonserna så här:

Om bostadsannonsen bara innehåller bilder på husfasaden och omgivningarna ackompanjerade av målande beskrivningar av den vackra naturen i närheten drar jag åt mig öronen. Det brukar nämligen betyda att lägenheten är ett riktigt råtthål. Är du inte beredd att kasta in en handgranat och börja renovera från grunden så se dig om efter något annat.

I behov av renovering eller renoveringsbehov brukar betyda samma sak som ovan, beskrivningen är bara ihoptotad av en mer sanningsenlig skribent…

En lägenhet som enligt mäklaren är i behov av ytrenovering är förhoppningsvis rätt fräsch i grunden. Men medan vattenskador, ohyra och andra otäckheter förhoppningsvis lyser med sin frånvaro kan du räkna med att tidigare ägare gjort färgblinda inredningsval. Eller är kattägare. Eller rökare. Eller alltihop på samma gång. Om du köper den här lägenheten så var beredd på att kavla upp ärmarna och gå lös med både färg och tapet.

Trevlig betyder egentligen ingenting i inredningssammanhang. Det är ett ord som tas till i brist på annat att skriva. Den här lyan är bostadsmarknadens motsvarighet till Blå-vitt. Det vill säga ett helt okej köp men efterlämnar en längtan efter något mer. Det kommer att krävas en rejäl insats för att sätta en personlig prägel på boendet.

Enligt min erfarenhet finns det emellertid några beskrivningar som också håller vad de lovar. Pålitliga markörer för fina lägenheter är beskrivningar som toppklass, charmig och personlig, välplanerad, yteffektiv, måste ses, kvadratsmart, nyrenoverad och, favoriten, något utöver det vanliga. Risken för en skenande budgivning är emellertid överhängande. 

Vad man sedan väljer att titta på är förstås upp till var och en. Många sunkiga lägenheter kan vara riktigt bra köp om priset blir det rätta och man är beredd att lägga de pengar som krävs på en renovering. I lyckade fall blir en till en början nedgången lägenhet i upprenoverat skick en bra investering som kan ge härligt klirr i kassan vid försäljning.

Själv valde jag att köpa en trevlig lägenhet utan vare sig charm eller personlighet men med en massa potential. Nu, x antal arbetstimmar och kronor senare skulle jag beskriva den som personlig och optimalt planerad. Så lycka till i lägenhetsjakten!

Märkt , , ,

3 tankar om “Överlevnadsguide i lägenhetsdjungeln

  1. Jonas skriver:

    Bra skrivet! Nu är ju jag ingen expert på just lägenheter, är mer en huskille, men många av råden var ju bra generellt.

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Hej Jonas! Roligt att du gillade tipsen. Min förhoppning är att de ska vara till hjälp för personer på jakt efter nytt boende- om det sedan är lägenhet eller hus spelar ju ingen roll:)

  3. […] mäklaren beskriver som en lägenhet med ”renoveringsbehov”. Ni som läst min tidigare guide i lägenhetsdjungeln vet ju vad det betyder och jag gick på visningen utan några större […]

Lämna en kommentar