På min önskelista

Sideboard and string shelf made of teak woodDet är så lätt att tro att allt kommer att bli bättre senare. Efter att man gjort det där, flyttat dit, träffat den rätte, köpt det där… Ja, ni förstår vad jag menar. Man jagar vidare, efter det där som man tror att man saknar, för att vid målet upptäcka att det ändå inte fyllde det inre hålet.

Jag har insett att för mig är vägen till lycka att vara nöjd med det jag har. Att glädjas åt det lilla och låta det som sedan tillkommer sätta guldkant på tillvaron.

De senaste dagarna har jag funderat på att publicera en lista över de inredningsdetaljer jag allra helst skulle vilja ha just nu, men jag får ingen riktig rätsida på den. Jag är fortfarande inne i min rensningsfas och tycker att det skulle tillföra mig och min lägenhet mer att jag gör mig av med saker än bära hem fler. Jag är ju trots allt riktigt nöjd med det jag har.

Med det sagt så finns det några inredningsattiraljer som skulle göra min lägenhet vackrare, bekvämare och mer funktionell än den redan är:

1) Skjutdörrar till garderoben i trånga hörnet. Det skulle spara värdefullt utrymme att slippa öppna dörrarna utåt.

An old wooden ladder is also on my wish list2) En gammal trästege. Jag är i skriande behov av en stege som hjälper mig nå sakerna överst i skåpen. Helst ska den vara snyggt sliten och tåla att tittas på så att den kan stå framme när den inte används.

3) Ett smidigare badrumsskåp. Jag valde mitt nuvarande enligt principen att det skulle rymma så många småpryttlar som möjligt. Idag är det halvfullt och sitter så lågt att man lätt slår huvudet i det när man tvättar ansiktet. Övriga kommentarer överflödiga.

4) Hyllsystem i teak alternativt teaksideboards och stringhyllor till vardagsrummet. De förvaringsmöbler jag har just nu passar inte riktigt ihop och stör helhetsintrycket. Jag behöver något som lugnar ner det och håller ordning på sakerna.

5) Ascaso dream. En espressomaskin i smakfull retrodesign som skulle lyfta mitt kaffekokande till nya höjder. Jag ser den snudd på som en investering med tanke på hur mycket pengar jag lägger på köplatte… Dessutom är kaffe ett stort intresse och det riktigt kliar i fingrarna på mig att få börja göra egna mönster i mjölkskummet!

Vilka inredningsdrömmar har ni för era compact living-boenden? Skriv gärna och berätta!

………………….

My path to happiness is to be satisfied with what I´ve got instead of longing for more things. With that said are there a few things that would do wonders for my apartment. Here´s my wishlist:

1) An old wooden ladder

2) Sliding doors for the wardrobe in the narrow corner

3) A cupboard for my bathroom

4) Shelves and matching teak-sideboards for my living room

5) Ascaso dream. A wonderful espresso machine in retro design

Märkt ,

8 tankar om “På min önskelista

  1. Marie skriver:

    Apropå den där espressomaskinen… min käre far, som är en riktig kaffesnobb, köpte en sådan. Den visade sig vara mycket svår att hantera. Han gick en barsitakurs för att kunna använda den och får den fortfarande inte perfekt. Just denna modell är mycket känslig för olika malningar och bönsorter. Ville bara säga det, så att du vet. Men att den är ursnygg håller jag med om!

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Aj då. Det där lät onekligen oroväckande! Särskilt med tanke på att jag gillar att experimentera med olika bönsorter och gärna testar nya varianter. Hmmm. Får fortsätta mina efterforskningar och se om man kan komma åt några bra sätt att kräma ut det sista ur maskinen. Alternativt om det finns någon annan maskin som passar mig bättre. Baristakurs har jag redan bestämt mig för att anmäla mig till;)

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Tack för varningen, förresten! Om din pappa har några tips på saker att undvika med maskinen får du gärna vidarebefordra dem till mig!

  4. Sandra skriver:

    Min önskan nu är faktiskt ett eget compact living-boende! Bor i studentrum och längtar verkligen efter en egen etta. Efter att ha spanat på lite annonser har jag insett att jag faktiskt hellre bor ganska litet (20-25 kvm) då de ofta har bra planlösningar och känns mysigare än lite större ettor.
    Och när jag väl flyttat in ska det handlas köksprylar! Bra stekpannor, kaffemaskin och allt. 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Go go go! Låter alldeles strålande! Hoppas att det inte dröjer alltför länge tills du får ditt eget boende:)

  5. Karoline skriver:

    En sån stege har jag i mitt källarförråd, jag hittade den i grovsoprummet:-).
    Senast hittade jag en botten på en gammal byrå, i princip en ram med fyra lejontassar ca 1 dm hög. Jag tänkte gjuta en cementskiva att ha på den så jag får ett lågt bord. Ursnyggt att ha blomkrukor eller andra stilleben på.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vilka fynd! Stort grattis till de fina sakerna! Själv bor jag tydligen på fel ställe då det inte ens finns grovsoprum i området…;)

  6. […] Äntligen är den min, trästegen som jag vurmat för så länge. Jakten har varit lång och enträgen men nu har jag äntligen […]

Lämna en kommentar