Visningar, visningar, visningar…

Att gå på bostadsvisningar är som att äta kakbuffé. Först kastar man sig in i det med liv och lust men blir snabbt övermätt. Båda företeelserna är också förenade med besvikelsen över att man inte kan få allt man gapar efter. 

Önskemålen om mitt kommande boende spretar högst betänkligt. Jag blir inte riktigt klok på om det är viktigast för mig att ha nära till naturen eller staden, om ett bekvämt boende är att föredra framför möjligheterna med en egen liten stuga eller om det är smartare att köpa något färdigrenoverat än något jag kan sätta min egen prägel på.

Bild

Bild

 

Skulle det här coola fritidshuset som övervintrat från 70-talet kunna bli mitt eget drömboende?

Bild

 

Är den här minimala stugan bortom räddning på grund av vanskötsel eller skulle den faktiskt kunna bli ett så fantastiskt boende som jag tror?

Bild

Färdigrenoverat i riktigt bra materialval och med en placering mitt inne i stan. Här lyser dock den lilla täppan jag önskat mig med sin frånvaro. Hur stor roll spelar det?

Priset är förstås en annan viktig aspekt. Jag ser fram emot att hitta ett objekt där det går hand i hand med vad jag får för pengarna. 

…………

I´m having a hard time to decide what I´m really looking for in my next home. All the above objects is or have been interesting to me. 

 

Taggad ,

4 thoughts on “Visningar, visningar, visningar…

  1. Beatrice skriver:

    Ha-ha! Den orange-blommiga tapeten fick jag i mitt rum när vi flyttade till ett helt nytt hus 1974 =D. Nostalgitripp.

    Efter att ha renoverat en del (och en hel del återstår, tyvärr…) skulle jag rekommendera ett boende där i alla fall kök och bad är fräscha. Det är tunga och kostbara renoveringar. Resten är ”bara” kosmetika 😉 och inte så dyra att genomföra. Lusten att renovera skiljer sig ju verkligen från person till person. Min bästa väninna älskar att renovera och har alltid ett eller annat projekt på gång. Själv börjar jag bli mätt på att bo på en byggarbetsplats 😉 Mitt tips blir att absolut lyssna inåt för att komma underfund med hur mycket du är beredd på att satsa, både i tid och pengar.

    Lycka till i letandet.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ha ha, vad roligt att få tapeten åldersbestämd!:) Det är något visst med att stöta på saker och ting som man haft omkring sig när man var barn. Det händer mig lite då och då på loppisar och det är alltid lika mysigt.

      När det gäller renovering så är jag lite inne på din linje. Jag är inte alls sugen på att renovera ett badrum eftersom det är både dyrt och meckigt. En enklare köksrenovering skulle jag dock kunna tänka mig att ge mig i kast med om jag verkligen gillade bostaden i övrigt.

      Och tack för lyckönskningen! Den kan behövas;)

  2. Kristina skriver:

    Har gjort en liknande resa, bodde i stan, det var härligt men längtade lite efter en egen täppa, flyttade till närförort med balkong men fann att det kändes varken sim stan eller landet. Köpte en skruttig stuga, renoverade och är såklart inte klar än men älskar att bo här- jobbar i stan och varje dag åker jag hem där fåglarna kvittrar, där det blir riktigt mörkt när kvällen kommer och där jag kan elda i min lilla kamin. Jag har det bästa av alla världar!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Låter helt underbart! Vad roligt att att flytten till landet blev så lyckad! Tack för att du delar med dig.

Kommentera

