En bild som lockar till skrivande

Plötsligt hände det. En bild dök upp som fick det att klia i fingrarna efter att blogga igen. 

Bild

Den här compact living-drömmen är ett bevis så gott som något på att man inte behöver tumma på utförande och utseende bara för att ett hem är litet. Genom att bygga på höjden har lägenhetsinnehavaren på få kvadratmeter fått plats med såväl säng som förvaring och arbetsplats. Ljusrampen och det faktum att plattformen höjts en aning från golvet bidrar till den luftiga känslan liksom avsaknaden av ledstänger i trappen. Snyggt!

…………

Ni som följt bloggen ett tag undrar säkert vart jag tog vägen. Helt plötsligt blev det ju så tyst och tomt här på Kvadratsmart. Egentligen var det aldrig meningen att det skulle bli ett blogguppehåll men helt plötsligt försvann orken att jobbpendla, stressa genom varje arbetsdag med en deadline flåsandes i nacken och sedan komma hem och skriva ett blogginlägg alternativt försöka klämma in lite träning eller träff med kompisar. Ungefär så. Jag började ifrågasätta vad jag lade min tid på och hur jag ville leva mitt liv och i det ifrågasättandet ingick bloggen. 

Nu, ett drygt halvår senare, är det inte mycket som är sig likt. Jag har sagt upp mig från mitt gamla jobb och lämnat journalistiken för att jobba som kommunikatör. Lägenheten i Stockholm är uthyrd i andra hand och jag har på vinst och förlust flyttat tillbaka till min nygamla hemstad Gävle. Jag har träffat en kille som jag tycker mycket om och börjar hitta något slags lugn i magen. 

Vad som ska hända med bloggen har jag fortfarande inte bestämt. Eventuellt kommer jag att slå ihop den med min andra blogg om en grönare livsstil och därmed bredda innehållet, men det är inte säkert. Till att börja med kommer jag att rulla igång Kvadratsmart i dess gamla kostym men i lugnare tempo för att se om bloggsuget kommer tillbaka på allvar igen. Jag gillar ju verkligen det här. Gillar att dela med mig av smarta lösningar och dialogen med er läsare. Det måste bara ske på ett sätt som funkar med livet i övrigt. Hoppas att ni hänger med!

Taggad

19 thoughts on “En bild som lockar till skrivande

  1. Moa skriver:

    Grönare livsstil + compact living låter ju som en ultimat kombination, och jag är säker på att jag inte är ensam om den åsikten. Slå ihop bloggarna vetja! /En miljöaktivist som drömmer om något mindre 🙂

  2. Julia skriver:

    Kul med ett inlägg från dig igen. Har saknat din blogg! Låter som ditt liv tagit en bra väg, i alla fall.

  3. Thorleif Bergström skriver:

    Roligt att du är tillbaka, har faktiskt saknat din spaning efter compact living och smarta lösningar.

  4. Kajsa skriver:

    Välkommen åter! låter bra att para compact living med grön livsstil!

  5. Hanna Li skriver:

    Kul att ”se” dig igen! Jag har undrat var du tog vägen. Nog tycker jag att du skulle kunna slå ihop bloggarna, det vore inte spretigt eller krystat utan de båda ämnena har flera beröringspunkter enligt mitt sätt att se det.
    Var hittar jag din andra blogg förresten?

  6. Jakob skriver:

    Håller med övriga här ovan. Låter toppen med en blogg som berör båda dessa ämnen. Jag har ett brinnande intresse för compact living och när jag söker inspiration har jag vid fler än ett tillfälle råkat landa på just din blogg.
    Man har nästan fått uppfattningen av att du är den enda som faktiskt skriver engagerat om just compact living, så ge absolut inte upp det!
    Generellt kan jag tycka att man hittar för lite kvadratsmarta inspirerande lägenheter med en hög ambitionsnivå när man surfar runt. Här samlar du dock mycket av det mest kvalitativa, både vad gäller hela lägenhetsprojekt och specifika lösningar. Det är jag och säkert många andra mer än tacksamma för!!

    Men bränn för den skull inte ut dig, för jag gissar(utifrån egen erfarenhet) att det blir lite av en ”drog” att hitta nya spännande lösningar och projekt att ta inspiration av. Vi läsare får ha tålamod! 🙂

    Tackar så länge!

  7. Anki skriver:

    Roligt att du är tillbaka! Jag letar efter en liten lägenhet just nu och är väldigt sugen på bra tips! Det vore kul om Kvadratsmart fanns på Pinterest också!

  8. Marika skriver:

    Vad kul, jag har undrat vart du tog vägen. 🙂

  9. Maria/Husligheter.se skriver:

    Hurra! Jag tycker också att du ska slå ihop bloggarna för övrigt – mindre stress att uppdatera en blogg istället för två, och det rimmar liksom bra med båda ämnena att kombinera smart kvadrat- och miljötänk, det borde ju finnas en hel del produkter och idéer som passar i båda kategorierna. Välkommen tillbaka!

  10. Yve skriver:

    Kul att du är tillbaka. Har saknat dina tips och ideér. Så jag hoppas du har lust att fortsätta blogga.

  11. Pernilla skriver:

    Hurra för ett nytt inlägg! Och en sammanslagning av dina bloggar är väl inte en dum idé?

  12. Lotta skriver:

    Jag är bara glad att du är tillbaka på vilket sätt det än blir 🙂 och fint att höra att pausen ändå berott på nåt som verkar ha blivit bra i slutändan.

  13. Sara W skriver:

    Hej!
    Roligt att se ett nytt inlägg! Jag har saknat bloggen med smarta tips. Min man och jag bor i en 2,5:a på 64m2 tillsammans med vår 2-åriga dotter. Och nu är det ett barn till på gång. Vi tänkte bo kvar för vi gillar vår lägenhet så mycket och då kan det ju behövas lite tips på smarta lösningar…
    Jag visste inte att du hade en till blogg om att leva grönt – vad är det för webadress till den? Att bo kompakt tycker jag absolut hänger samman med miljötänk. Det går exempelvis åt mycket mindre energi till att värma upp en mindre lägenhet jämfört med en större. Dessutom har man inte plats för en massa onödiga saker vilket gör att man får tänka sig för en extra gång innan man köper någon pryl – dvs man sparar på miljön genom att inte konsumera lika mycket som om man bodde större.
    Jag har alltid gillat att rensa, men blev extra inspirerad i somras då jag läste om din in- och utlista. Det blev många vändor till second hand. Dessutom köpstop i 5 månader på prylar, kläder, barnprylar, barnkläder mm.
    Så än en gång tack för din inspirerande blogg!

  14. Alex skriver:

    Hurra for uppdatering! Haller med om att gronare livsstil + kvadratsmart later som en alldeles utmarkt bloggkombination. Och undrar ocksa var man hittar den andra bloggen? Hoppas du fortsatter hitta en bra balans med bade lugn i magen, kli i fingrarna och tid for att blogga da och da.

  15. Niklas Öhrberg skriver:

    Jag kan bara hålla med alla ovanstående, det låter som en helt ok idé att slå ihop bloggarna! =D

  16. annica skriver:

    Kul att du är tillbaka, och det låter spännande med dina privata förändringar i livet! Vi har saknat dig! Heja Heja kvadratsmart!

  17. Dorpan skriver:

    Kul att du börjat igen! Hoppas på massa inlägg! Då jag själv ska försöka trycka in mig, min dotter och min nagelstudio i Max en 2a… Hmm letar letar 🙂

Kommentera

