IN- och UT-listan sammanställning del1

Nu har det gått ett halvår sedan jag började lista mina försök att minska antalet ägodelar här hemma. Dags för en sammanställning! Så här har det gått:

Antal veckor då jag gick plus: 2

Antal nollsummeveckor (lika mycket in som ut): 4

Antal veckor då jag gick minus: 20

Antal helt nollade veckor (inget in inget ut): 0

Antal ägodelar in: 75

Antal ägodelar ut: 361

Totalt: minus 286 ägodelar

Kommentar: Jag är mycket nöjd med mina framsteg de senaste månaderna. Med tanke på att jag påbörjade utrensningen redan innan jag började dela med mig av listorna här på Kvadratsmart så ser det riktigt bra ut! Jag är också mycket nöjd med att större delen av de saker som rensats ut har gått till någon typ av välgörenhet eller återvinning. Det har också känts bra att skänka bort saker till människor omkring mig som uppskattar prylarna mer än vad jag själv har gjort.

Av de 75 saker jag släppt innanför ytterdörren sedan nyår har hela 24 stycken kommit från second hand eller tidigare använts av personen som gav dem till mig. Det känns onekligen bra! Mitt mål är minska min påverkan på naturen och att göra större delen av inköpen i second hand-butiker går helt i linje med det. 25 av de 75 sakerna på IN-listan har jag fått i present och jag har själv gett bort 40 saker till vänner och familj. Böcker fortsätter att vara min akilleshäl och inbjuder fortfarande till att öppna plånboken. Numera är jag emellertid mycket bättre på att låna böcker på biblioteket och har börjat ge bort inköpta böcker efter att jag har läst dem. Förhoppningsvis kan jag minska bokkontot ännu mer framöver.

Den stora vinsten med att hålla koll på in- och ut-flödet av saker här hemma är att jag har blivit en betydligt mer medveten konsument. Jag har numera järnkoll på vilka plagg jag har i garderoben och vad jag är i behov av att köpa. Det har också blivit betydligt bättre ordning både i lägenheten och förråden eftersom jag har färre saker att hålla ordning på. Det känns väldigt, väldigt bra!

……………………………

The last six months I have increased my belongings drastically. I have tossed away 361 items and just let 75 new ones into my apartment. Above all, this has made it a whole lot easier to keep my home clean and well organized.

6 thoughts on “IN- och UT-listan sammanställning del1

  1. Mikaela skriver:

    Jag hiittade nyligen din blogg och den har blivit en favorit; inspirerande, välskrivet och ger mig incitament att själv rensa bland alla prylar. Tack för trevlig läsning!

  2. Ds skriver:

    Hej vill bara ha ett tips. Funderar på och dela mitt rum med en gardin. Men vill ha tips för vilka gardinstångar man kan använda? Kollat runt lite .. Men alternativen är dyra , vill ha något billigare men ändå fint för är student.

  3. Pernilla skriver:

    Heja heja friskt humör! Riktigt bra jobbat!

  4. Rakel Mjöll skriver:

    Jag är också en riktig bokmal och bor på 27 kvadrat med min sambo. Men svaret är en läsplatta! Skaffade en Kindle. Precis som att läsa en vanlig bok och man slipper ha massa böcker drällande hemma! 😀

  5. Ingeborg skriver:

    Hej! Har precis hittat hit, vilken fantastisk inspiration. Speciellt då jag själv just köpt min första egna lägenhet på 37 kvadrat som jag ska inreda!

    Själva rummet med sovalkov känns inte som ett problem, men det jag fungerar över är kokvrån. Den är väldigt liten med inte så mycket förvaring (Eller ens frys). Just nu har den en ”halv” spis, med ugn, som då har två spisplattor och är väldigt smal. Enligt säljarna är den i slutskedet av sitt liv och jag kommer nog behöva en ny när jag flyttar dit i december. Jag har letat på blocket och de stora elektronik/husgerådssidorna men inte hittat spisar som är så smala. Den här är alltså som en halv spis. Vet du nåt om var man hittar det, eller andra smarta lösningar om man vill ha både spis och ugn, men inte har plats för en ugn som står på en bänk?

    Sen finns heller inga kökslådor utan enbart skåp. Jag planerar på att införskaffa vitrinskå och ha i rummet för allt mitt porslin. Men jag funderar på bra/snygga sätt att förvara bestick i vitrinskåp. Eller andra sätt som inte kräver kökslådor. Har du inspiration kring detta och andra smarta lösningar för små kokvråer?

  6. messan skriver:

    Låter så skönt att göra sig av med saker. Jag blir så tröt när det är saker överallt:). Städar också ur är hemma…ger bortmycket.
    Kramar

Kommentera

