Balkonghäng & omplantering

Igår hängde jag på balkongen och planterade om blommor. De fick ny jord att borra ner rötterna i och jag lite efterlängtad sol på näsan. Perfekt kombo!

One of my flowers.

Vinterspretiga pelargoner.

Jag har ingen riktigt bra plats att övervintra mina pelargoner på så de får stå i söderläge inomhus hela vintern och lapa så mycket ljus de kan. Det gör dem alldeles vinterspretiga med långa, tunna skott. Om några veckor när de har rotat sig lite bättre i sin nya jord ska jag hyfsa till formen på dem och ta några sticklingar.

Två sticklingar planterade i samma kruka.

Tills vidare glädjer jag mig åt hur fina de två sticklingarna blev när de fick bo ihop i en och samma kruka. Just att samplantera lite vekare sticklingar är ett bra sätt att få dem att verka lite buskigare. Det har jag läst och det verkar ju stämma;)

Sticklingar i tillfälliga krukor av tidningspapper.

Foton: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

På en tredje stickling, som jag fick vid samma tillfälle som de båda här ovan, såg stammen ut att vara helt död och ihoptorkad efter vintervilan. Två envist kämpande skott sköt dock ut som utropstecken från dem, så jag kapade dem och planterade i varsin liten provisorisk kruka som jag tillverkat av tidningspapper. Nu hoppas jag att de ska trivas med sin nya tillvaro och växa sig stora och fina.

……………….

Yesterday, I gave some of my flowers new soil in their pots. Hopefully this will make them grow even faster this summer. I also planted two of the tinier ones together in a new flower pot and just see how nice they look together.

Taggad , , , ,

Kommentera

