Finaste komplimangen

Det låg en lapp på köksbordet när jag kom hem härom dagen. En kompis som sovit över tackade för gästfriheten och berättade att hon dröjt sig kvar i min lägenhet hela långa förmiddagen istället för att gå på stan. Istället för att shoppa hade hon hemtamt passat på att sova ut, slappa och läsa lite innan hon drog vidare mot ett exotiskt resmål.

Det där gjorde mig väldigt glad. Kvällen innan hade hon sagt att hon skulle kunna flytta in i min lägenhet eftersom den passade henne så bra och den lilla lappen tog jag som ett bevis på att så var fallet.

A note left on my kitchen table.

Det är inte första gången det händer. Flickvännen till en tidigare jobbarkompis utbrast på en av mina fester: ”Jag skulle kunna bo i din lägenhet!” och andra har sagt att de känner sig hemma hos mig. Det tycker jag är den finaste komplimang man kan få när det gäller inredning. Visst är det kul att folk berömmer möbler och prylar jag omger mig med, men att de tycker om känslan sakerna förmedlar är ännu finare.

Jag strävar inte efter att ha ett perfekt hem. Jag inreder för att själv trivas och försöker skapa en tillåtande miljö där människor känner sig välkomna. Att gäster byter om till mysbyxor när de kommit innanför dörren, tar sig en kvällsmacka om de blir sugna eller bläddrar runt bland mina böcker tycker jag är väldigt fint. Det betyder att de känner sig bekväma. Att de känner sig som hemma.

The key to my cupboard.

Foto: Kvadratsmart

……………

”I feel at home here!” a friend of mine told me when she came to visit me the other day. I think that´s the best compliment one can get for a home, that people feel they could actually live there themselves. 

Taggad , , ,

4 thoughts on “Finaste komplimangen

  1. Nissan skriver:

    Håller med, det är jättefina komplimanger 🙂

  2. För mig är det en drivkraft att inreda för att mina gäster skall trivas inte bara jag själv. Intressant att se att det finns fler som mig. Jag kom att tänka på ett ordspråk som inspirerat mig när jag läste detta. ” Det hus som inte tar emot gäster får aldrig ta emot änglar”.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vilket otroligt vackert citat. Det lagrar jag i minnet och putsar upp vid behov:) Tack för att du delade med dig.

Kommentera

