Smider balkongplaner

I år är jag sugen på att försöka ta balkongodlingen till en för mig ny nivå. De senaste åren har jag kommit på att jag är odlingssugen alldeles för sent för att kunna så de växter jag velat och fått hålla till godo med det som fungerat utifrån aktuell säsong. Nu är jag sugen på att för första gången dra upp några växter från frö med förhoppning om att de ska blomstra på allvar på balkongen i sommar och det börjar bli hög tid för mig att bestämma vad jag vill skörda.

Gardening

För en glad amatör som mig är det väldigt lockande att slå till på alla de miljarder hjälpmedel som finns ute i handeln, men jag ska försöka besinna mig. Det fina med den här hobbyn är ju att man kan åstadkomma så mycket med små medel. Dessutom tycker jag att det är charmigt att odla i udda behållare.

Hand made paper pots.

Enkla, handgjorda blomkrukor ska visst funka fint att sätta skott och små frön i. Det finns flera olika set man kan köpa som underlättar tillverkningen. Det här kommer från Cox & Cox.

Det här är annars en variant som jag gillar. Det är riktigt snyggt att blöta bort etiketterna på gamla konservburkar och omskola dem till blomkrukor. För att veta vad man planterat vart kan man fördel förse dem med etiketter.

Platsbyggd balkongodling med udda behållare.

Sedan behöver ju inte utnyttjandet av annorlunda behållare sluta bara för att man tar ut växterna till allmän beskådan. Jag, som har en ganska smal balkong, gillar verkligen den här idén med att platsbygga hyllor för växtförvaringen och sedan förse dem med återanvända behållare av olika slag. Smart och lite annorlunda.

Nu grunnar jag som bäst på vad jag ska så och när jag behöver sätta igång för att växterna ska ta ordentlig fart. Jag är mest intresserad av ätbara växter och bär, men vill även ha lite ögonfägring.

Är helt övertygad om att flera av er läsare är betydligt mer erfarna när det gäller det här än vad jag är. Kan ni inte vara snälla och dela med er av några tips och berätta vad ni planerar att odla på era balkonger? Det vore så kul!

Foton: Coop, Cox & Cox, Matbloggen Chilli och Hampton Court Palace Flower Show. 

…………………

I will try to plant some early seeds this year in order to take my timid gardening on the balcony to a new level. Would appreciate all advice you can give me!

5 thoughts on “Smider balkongplaner

  1. Jenny skriver:

    Vet inte vad det är, men i år känner jag också för att börja förså och plantera redan nu. Jag har inga gröna fingrar… men plötsligt är jag villig att prova. Men… jag känner ändå att jag inte kan hinna med det i år. Så jag sår stilla mig så får vi se vad som händer nästa år 😉

  2. Sandra skriver:

    Har du möjligtvis någon koll på väderstreck och vad man ska odla beroende på hur mycket/lite sol man har på sin balkong? 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Nja, jag är en sådan rookie när det kommer till odling att jag inte riktigt vågar ge mig på att ge några kvalificerade råd. Själv frågar jag mig fram bland trädgårdsintresserade omkring mig eller läser mig till det jag behöver veta. Har tidigare bloggat om mina två favoritböcker när det gäller balkongodling. Kolla gärna in dem här: https://kvadratsmart.wordpress.com/2011/03/29/balkongplaner/

  3. milla skriver:

    Vad fint det blev att återanvända burkar en ide jag ska komma i håg.

Kommentera

