Madeleine ska bo på 8,8 kvadratmeter

För ett tag sedan berättade jag om den minimala studentbostad på 8,8 kvadratmeter som AF Bostäder byggt i Lund. Den lilla lyan ingår i projektet BoKompakt som syftar till att pressa ner boendekostnaderna i studentbostäder med hjälp av nya bostadslösningar. AFB utlyste en tävling bland lundastudenterna om vem som skulle få bo gratis i det lilla huset i ubyte mot att blogga om hur bostaden fungerade. 21-åriga Madeleine Forsberg från Västerås kammade hem vinsten.

Juryns motivering är att ”hon har förmågan att se storheten i det lilla” och att ”hon är utåtriktad med smak för livets många utmaningar och har hela världen som sin hemmaplan”, som juryns ordförande Claes Hjortronsteen berättar för fastighetstidningen.se. Madeleine själv verkar mycket entusiastisk:

”Här får jag testa att bo snålt och finurligt och ändå får jag ett eget boende med en egen täppa. Jag tror att det kommer att funka bra. Jag har rest mycket och då har jag bott i ryggsäck”, säger hon till tidningen.

Madeleine flyttade in i sitt nya hem den 1 mars och ni som vill följa hennes liv och leverne på 8,8 kvadratmeter kan göra det via hennes blogg Ambulera mera.

The swedish student Madeleine will live in a small cabin.Foto: Drago Prvulovic/AF Bostäder

 ……………………

Remember the tiny prototype for future student homes in Lund that I told you about? Now the first student has moved in and started blogging about her new life in the tiny cabin. You can follow her blog Ambulera mera here

Taggad , , ,

Kommentera

