Läsartips: barnrum

Jag vill gärna tro att jag är en ganska tuff tjej som får mer skinn på näsan för varje år som går. Men ibland händer det saker som får mig att inse att jag trots allt är en riktigt mjukis. Som när jag fick det där mailet från min läsare Cecilia där hon tagit sig tid att skriva några rader om hur mycket hon gillar Kvadratsmart och länkade till ett inlägg på sin blogg som hon dedikerat till mig. Då blev jag alldeles rörd och satt där framför dataskärmen och klippte med ögonfransarna. Så fint. Så himla fint.

Idag vill jag visa er några bilder från den lägenhet på 65 kvadrat som Cecilia delar med sina två döttrar. Med väl genomtänkta val av material och färger har Cecilia skapat ett trevligt och inspirerande hem för sin lilla familj.

A room for two little girls

De båda döttrarna är 6 och 9 år gamla och delar rum. Cecilia har installerat två våningssängar längs rummets ena långsida för att frigöra mer golvyta för lek och bus. En sekretär fungerar som skrivbord och har den stora fördelen att dessutom kunna svälja en massa saker.

The childrens room

En hylla med genomgående fack och enhetliga förvaringsboxar delar av rummet så att varje barn har en egen vrå under sin säng. Rummet hålls ihop med hjälp av enhetliga färger och att de båda vråna fått likadana möbler med varsin gungfåtölj, sekretär och matta. En rejäl byrå borgar för massor av förvaring.

Stora gosedjur vaktar sängens fotände så att lillasyster inte får för sig att klättra över och snoka. En liten hylla som nattduksbord och en sänglampa är allt som behövs.

Childrens room

Bokhyllan har hängts upp på väggen för att frigöra golvyta för lek.

Storage solutions

Förvaringsboxarna i hyllorna är märkta så att leksakerna ska vara lätta att hitta. Den fönsterlösa vrån har kompenserats med en stjärnhimmel av smålampor. Små mjukdjur får bo i nätkorgarna som hänger från sängbotten när de inte används för lek. Överdörrskrokar vid sängkanten används för upphängning av morgonrock och annat.

Ett riktigt härligt rum där jag kan tänka mig att de två småtjejerna stormtrivs!

Cecilia´s bedroom

Cecilias sovrum är ändå min favorit. När familjen flyttade in i lägenheten var det en tvåa, men genom att sätta upp en vägg har Cecilia skapat sig ett eget krypin på 6,8 kvadrat. Hon har valt en säng med 120 centimeters bredd eftersom en större skulle vara för skrymmande i det snålt tilltagna utrymmet. En fin gammal pinnstol fungerar som sängbord och kan dubblera som extra sittplats i köket vid behov.

Storage solutions

Foto: Cecilia Isaksson

Jag älskar verkligen färgsättningen i det här rummet! Cecilia har inrett med mjuka, pudriga nyanser som ger en skönt avslappnad stämning. De skria gardinerna släpper igenom mycket ljus, vilket är extra viktigt i ett så litet rum. Kläderna förvarar hon i ett klädskåp som praktiskt nog är försedd med en helfigursspegel. En annan fin detalj är den vägghängda hyllan ovanför sängen där Cecilia radat upp några prydnadssaker och en gammal pigtittare.

Fler bilder från hemmet hittar ni på Cecilias blogg. Stort tack snälla Cecilia för att du delade med dig!

……………….

Today we are visiting my reader Cecilias lovely home. She lives in a 65 square meter apartment with her two daughters. Thanks to nice details, clever storage and beautiful colouring Cecilia has created a home that feels a lot bigger than its actual size. Thanks for sharing Cecilia!

Taggad , , , , , , , ,

2 thoughts on “Läsartips: barnrum

  1. Cecilia skriver:

    Vad kul! Maria, jag tyckte att du lyckades klippa ihop bilderna så man förstår så mycket bättre hur det egentligen ser ut! Och färgerna i mitt rum är förstås PUDRIGA! Att jag inte kom på det själv… 😛

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vad roligt att du gillade inlägget:) Tack än en gång för att jag fick låna bilderna. Roligt att få se hur du har det!

Kommentera

