Nytänkande

När jag började inreda min lägenhet gjorde jag mitt bästa för att skapa så många förvaringsutrymmen som möjligt. Om jag får säga det själv så gjorde jag det riktigt bra också. Jag klämde in skåp på till synes omöjliga platser och rullade in sänglådor på tvären med hjulen påskruvade åt ”fel håll” för att de skulle få plats. Smart, tyckte jag då.

Sänglåda.Nu försöker jag istället minska antalet tillhörigheter och dra ner på förvaringsutrymmena. Jag vill till exempel inte ha prylar under sängen längre, jag vill att det ska vara enkelt att städa där. Härom kvällen tömde jag den ena sänglådan. Planen är att göra detsamma med den andra, även om det kommer att bli svårare då den är betydligt mer välfylld.

En annan sak som hänger löst är en riktigt häftig krok i form av en kostgjord gren som länge väntat på att jag ska hitta en lämplig plats att skruva upp den på. Nu har jag börjat undra om svårigheten att hitta rätt placering är en fingervisning om att jag borde göra mig av med kroken istället. Igår kväll hängde jag upp halsbanden den varit ämnad för på lediga knoppar inne i badrummet. Det såg bra ut så den nya kroken känns ganska överflödig.

För mig är det här ett nytt sätt att tänka. Jag är ingen ”less is more-tjej” i grunden, men jag tror att jag börjar bli det. Och det känns väldigt, väldigt bra.

……………

Storage used to be number one on my wish list and I tried as hard as I could to put as much storages space into my apartment as I could. Now I´m trying to do the opposite- get rid of things so I can limit my storage space. And it feels great!

4 thoughts on “Nytänkande

  1. Pernilla skriver:

    Jag har gått igenom exakt samma process, eller, jag är väl fortfarande mitt i den. Är inte heller nån ”less is more”- person från början heller, och förvaring skulle ju lösa ALLA problem. Innan man faktiskt inser att förvaringen är bara en hjälpande hand till den onödiga konsumtionen! Just nu drömmer man snarare om ett tomt hyllplan i garderoben och en säng som inte har halva bohaget under sig, och det är riktigt skönt att ha kommit så långt!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hahaha, jag förstår precis! Jag är verkligen supernöjd med att ha tömt min ena sänglåda och barskrapat en hylla i ett skåp! Det är förstås ingenting som en gäst i lägenheten ser, men jag vet om det och tycker genast att det känns mycket bättre i rummet.

  2. dsda skriver:

    Oh wait? Tar bort förvaring? Är du inte kvadratsmart längre?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Absolut, jag är mer kvadratsmart än vad jag någonsin har varit! Det bästa man kan göra när man är trångbodd är att rensa bland sina saker. Med färre grejor blir det både enklare att hålla ordning på dem och skapa ett hem som inte ser överbelamrat ut. Hemmet känns luftigare och det blir betydligt enklare att städa.

      Som jag ser det är det klokare att minska antalet tillhörigheter om man har svårt att få plats för dem, än att försöka klämma in så mycket förvaringsutrymme som möjligt. Självklart innebär det inte att man ska göra sig av med saker man behöver, utan de där prylarna som man aldrig använder och de som man inte tycker särskilt mycket om.

      I fallet med sänglådorna så har jag stört mig på dem ett bra tag nu. Mitt sovrum är ganska trångt och det innebär att jag måste rulla ut sänglådorna varje gång jag ska städa under sängen för att komma åt ordentligt. Det är lite besvärligt eftersom jag även har ett skrivbord intill sängen som jag måste försöka styra förbi med lådorna. Den bästa lösningen på problemet är, som jag ser det, att tömma sänglådorna och göra mig av med dem. Det innebär att jag måste göra mig av med en del av sakerna jag förvarar under sängen, men det ser jag nästan som en fördel;)

      Smarta förvaringslösningar kommer jag emellertid aldrig att tröttna på och jag kommer att fortsätta att dela med mig av de jag hittar här på bloggen:)

Kommentera

