Bästa [inrednings]boktipset

”Years after leaving my job at an interior design company, it was clear to me that beauty had much more to do with how a room supported its occupants than with how it defined a look. Bringing the two halves together was the key”.

Good bookCitatet ovan är hämtat ur Maxwell Gillingham-Ryans bok Apartment therapy the eight-step home cure. I början såg den ut som ett misslyckat impulsköp. Jag hade klickat hem den för att jag gillade författaren och priset på boken. Men när några enkla linjeteckningar visade sig vara allt visuellt den innehöll tappade jag lusten att läsa den och arkiverade den i bokhyllan ”för framtida bruk”.  Häromdagen tog jag fram den för att avgöra om den skulle lämpas i UT-högen, började läsa och blev helt fast.

Bilder eller inte, det här är tveklöst den bästa inredningsbok jag någonsin haft i mina händer. Den tar ett helhetsgrepp om hemmiljön som jag inte har hittat någon annanstans, hjälper mig att identifiera problemområden och ger både inspiration och verktyg för att åtgärda dem.

För mig kommer den dessutom i helt rätt tid eftersom författaren förordar att man rensar bland sina saker och bantar ner antalet prylar:

”[…]’being prepared’ can sometimes be a euphemism for being scared to let go. How much we carry- whether it is on out bicycle, in our bag or in our home- is often directly related to how little we trust in life to guide us well, and in others to help us out in a pinch. To this day, I have found that travelling light yields a far richer experience.”

Över huvud taget upptäcker jag att Gillingham-Ryan är inne på samma tankegångar som mig när det gäller att få hemmet under kontroll. Hans tankar är bara så mycket mer sammansatta och övergripande än mina idéembryon att jag gång på gång får aha-upplevelser och tankeställare när jag läser texten.

I boken hittar man en åtta-veckors kur för lägenheten. Längre tid än så ska det inte behöva ta att få bättre ordning i sitt hem om man investerar tid, pengar och möda i projektet. Tips på hur man lägger upp en budget finns i boken. Jag kan garantera att om man bara följer en bråkdel av tipsen kommer man att se en väsentlig skillnad.

…………………….

My favourite book when it comes to interior design. The author Maxwell Gillingham-Ryan shares do-it-yourself strategiesthat enable you to transform your apartment into a well-organized, beautiful place that suit your style and budget. Just. Read. It.

Taggad ,

2 thoughts on “Bästa [inrednings]boktipset

  1. Jenny skriver:

    Intressant. Det där första citatet är ju liksom sanningen! Tycker jag 😉
    Så sant att rummet skall funka för innevånarna lika mycket som att det sen skall se bra ut. Funktion och stil tillsammans liksom. Känns som man ofta glömmer funktionen i vad rummet/utrymmet skall användas till/för.
    Tänkvärt!
    Ha en skön helg!

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Kul att du gillade citatet:) Det känns som att många glömmer det där med hur ett rum känns i jakten på att skapa en perfekt interiör. Ska erkänna att den här boken fungerade lite som en ögonöppnare även för mig.

Kommentera

