Mitt kök: synlig förvaring

Eftersom jag har förhållandevis få köksskåp har jag varit mer eller mindre tvingad att satsa på en del synlig förvaring. Skrymmande matredskap som slevar och vispar stoltserar till exempel i en vas bredvid spisen. Bredvid står en samling skärbrädor och tallriksunderlägg lutade mot väggen, väl dolda bakom några fina teakbrickor.

På väggen ovanför sitter en magnetlist med köksknivarna på rad. Mycket praktiskt då eggarna håller sig mer välslipade än i en låda.

Kitchen utensils on display.

Den skarpögde har kanske redan lagt märke till att jag även låter mortel, rivjärn och pepparströare stå framme intill spisen. Det här har flera fördelar. Förutom att det lämnar plats för annat i lådor och skåp så gör det köket mer lättarbetat då så mycket finns lättillgängligt vid arbetsytorna.

Spices hung on the kitchen cupboard.

Kylskåpsdörren är annars en tacksam plats att fästa saker på. Där förvarar jag både kryddburkar uppfästade med magnetclips, en äggklocka, fina bilder och kom ihåg-lappar.

Fresh spices.

Färska kryddor har jag sällan hemma under vinterhalvåret, men de händer. Då är de trevlig att ha framme i krukor på diskbänken.

The soap dispenser contains detergent.

Tråkiga saker vill jag helst lägga så lite pengar på som möjligt, därför brukar jag köpa diskmedel i storformat. För att slippa ha den fula plastflaskan framme tappar jag över lite i sänder i en tvålpump intill kranen. Betydligt snyggare och dessutom lättare att dosera! Bredvid står min fina kopp som tappat örat och därför skolats om till svamphållare.

Jag försöker välja fina förvaringskärl som passar med rummet i övrigt för att det inte ska få ett rörigt intryck. Som jag nämnt tidigare är vitt, kantigt och rostfritt återkommande färger, material och former.

Ett trendbrott syns i vägghyllan vid köksbordet. Här rumsterar min samling av gamla burkar. Till en början placerades de där mest som ögonfägring, men nu används de till förvaring av te, småpengar, kvitton och annat smått och gott. Var sak i sin burk.

Some old cans used for visible storage.

Foto: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

Har du några synliga förvaringslösningar som du vill dela med dig av? Skriv gärna och berätta!

…………….

Due to the lack of kitchen cupboard I´ve been forced to create som visible storage solutions in my kitchen. As a bonus it´s become a better working area since a lot of stuff are right at hand when I need it.  

Taggad , , , , , ,

15 thoughts on “Mitt kök: synlig förvaring

  1. Maria skriver:

    Personligen så tycker jag att det är snyggt med personlig förvaring även om också är praktiskt när man lagar mat. För ”rena” hem ser bara obebodda och omysiga ut.

    • Maria skriver:

      Vill bara rätta: naturligtvis menar jag synlig förvaring och inte personlig…

      • Kvadratsmart-Maria skriver:

        No worries, jag förstod precis vad du menade:) Vad roligt att du också gillar synlig förvaring! Jag håller helt med dig om att det gör att köket ser mer ombonat ut, även om jag ibland kan avundas de som lyckas hålla det så där minutiöst välordnat.

  2. Kristina skriver:

    Hej, Följer din blogg dagligen, men är dålig på att kommentera. Du ger mig mycket inspiration till mitt eget lilla hem.

    Vart har du fått tag på de smarta kryddförvaringshållarna till kylskåpet?

    Hälsningar
    Kristina

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Kristina!

      Vad roligt att höra att du följer min blogg så regelbundet och ännu roligare att du tar dig tid att svara! Kommentarerna är min belöning för bloggandet och jag blir superglad för varenda en. Så tack, det här var jättefint:)

      Tyvärr måste jag säga att du kan få svårt att få tag i kryddhållarna. Jag köpte mina för ungefär tre år sedan och redan då hade jag stora svårigheter att spåra upp några eftersom de verkade vara på väg ut ur butikernas sortiment. Har för mig att jag köpte några på Stockhome och att jag sedan hade turen att få en hel drös av en god vän som inte längre behövde sina.

      Jag vet att Designtorget haft dem i sitt sortiment för länge sedan. Ta kontakt med dem så kanske de kan slussa dig vidare till tillverkaren.

      Lycka till!

  3. Jenny skriver:

    Snart, snart hoppas jag kunna visa upp mitt fina köka med öppen och smart förvaring jag med.. Men inte än 😉
    Sambon kaklar för fullt ikväll och jag borde packa lite kartonger… men hamnade visst här en stund istället 😉

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Haha, jag hoppas att den hårt arbetande sambon inte läser den där kommentaren!:D

      Skämt å sido låter det jättespännande med ert nya kök. Jag ser fram emot att få ta del av era smarta förvaringslösningar. Lycka till med den fortsatta renoveringen!

      • Jenny skriver:

        Smarta lösningar hoppas jag det blir… kom gärna med tips 😉 För just nu står det still i huvudet. Men väl på plats kommer man kanske på lite igen 😉

      • Kvadratsmart-Maria skriver:

        Haha, gör jag något annat än att tipsa här på bloggen? Riskerar att (ofrivilligt) låta som en allvetande skräphög!:D Men jag fortsätter att dela med mig av de smarta lösningar jag hittar. Oroa dig inte för att huvudet känns tomt på idéer just nu. De brukar ploppa upp som svampar ur marken när man väl kommer på plats. Läste någonstans att man kan hämta fin inspiration från grannar som har boenden med ungefär samma planlösning som man själv. Ta det som en förevändning att hälsa på dina nya grannar;)

  4. Oh! The ”spice hangers” are so cute, smart and fun! Like! 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      I´m glad you like them! I find them very convenient myself and wouldn´t want to be without them.

  5. Simon skriver:

    Hej!

    Jag ville bara säga att den här bloggen är som en jättefin, stor present! Jag har precis skrivit på kontrakt till min första lägenhet (25 m2), och den är lite till åren så jag har försökt hitta bra sätt att göra den mer beboelig, och ”smart” utrymmesmässigt. TOPPENBLOGGEN. Fortsätt som du gör!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ooooh, nu blev jag glad. Tack snälla för de fina orden om bloggen! Och stort grattis till din nya lägenhet. Låter riktigt spännande:)

  6. annette carlsson skriver:

    Var kan man köpa magnetclipsen till kryddburkar?

Kommentera

