Mitt kök: det synliga rummet

Mitt kök är inte så stort. Som längst mäter det tre meter längs ena långsidan och vinklar och vrår gör att det lätt skulle kunna kännas litet. Det motverkas i och för sig av takhöjden på 270 cm, men jag har även tagit till några knep för att ge ett visuellt rymligare intryck.

An old couple in a frame

Alla väggar utom en har målats vita. I övrigt har antalet färger skalats ner och hållits enhetliga. För att bevara lugnet i rummet har jag hittills varit försiktig med att sätta upp bilder på väggarna.

Ett undantag är den här blyertsteckningen av ett gammalt par som hängt med mig ända sedan gymnasiet. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om gamla människor och det gör mig alltid så varm i hjärtat att titta på den här bilden.

The kitchen counter.

Blanka och reflekterande ytor ger rummet lyster som tycks vidga utrymmet. Därför har jag försökt föra in många sådana element i inredningen. Uppe till vänster skymtar till exempel en vitrindörr i frostat glas som satts in för att lätta upp raden av överskåp ovanför diskbänken.

Föremål med ett aningen kantigt och stramt formspråk har fått förtur bland köksattiraljerna för att skapa en mer enhetlig känsla.

There´s not a lot of furniture.

Möblerna är få och nätta. Dels för att jag gillar det bäst, men också för att tynga rummet så lite som möjligt.

Flowers instead of curtains.

Genom skapa ett nytt gemensamt rum av den gamla klädkammaren och det före detta arbetsköket hamnade två omaka fönster intill varandra- ett i generös storlek till höger och ett pyttelitet till vänster. Jag funderade en del på hur jag skulle kunna sammanbinda de båda, men beslutade mig till sist för att skippa gardinerna helt och dekorera dem med blommor istället.

Med tanke på att porslinsblommorna växer så det knakar är det mycket möjligt att de på sikt kommer att sprida sig över väggen mellan fönstren. Till dess är jag dock väldigt nöjd bara med allt extra ljusinsläpp jag får genom att strunta i gardiner. Extra välkommet då köket ligger i norr och därför lätt blir lite dunkelt.

Coloured glass in the kitchen window.

Då ytan är begränsad kan det vara en bra idé att dekorera fönstren med saker i färgat glas. Det ger ett fint ljusinsläpp samtidigt som prylarna ser nästan viktlösa ut. De här båda medicinburkarna har jag fyndat på loppis.

Foto: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

…………………

More pictures from my kitchen and some thoughts about different choices I´ve made to create visual space in the room. 

Taggad , , , , , , ,

4 thoughts on “Mitt kök: det synliga rummet

  1. Sunshine skriver:

    Vad smart å använda medicinflaskor! Vi är på liknande spår här hemma fast vi har använt oss av glasflaskor från allt från olivolja till saft.

    Blir en del å diska bort etiketterna men jädrans så bra det blir sen. Växterna blir glada också då de får ”gammalt” vatten. 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Låter ursnyggt att ni blandar olika flaskor på det sättet! Börjar man bara se sig omkring finns det fina färger och former på de mest oväntade ställen. Själv har jag planer på att använda mig av gamla konservburkar i inredningen framöver.

  2. Nissan skriver:

    Ditt kök har blivit jättefint! Modernt, men ändå mysigt.
    Jag förstår att du tycker om din blyertsteckning. Så fint gjord och väldigt stämningsfull. 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Tack, vad roligt att du tycker om köket! Och ännu roligare att du tycker om min blyertsteckning. Jag ritade den som sagt för länge sedan efter en förlaga som jag hittade i en bok om äldrevård. Jag tycker att det är så otroligt vackert med ansikten där livet satt sina spår.

Kommentera

