Några loppis-fynd

En av mina favoritpersoner berömde en handväska på en fest. ”Nämen, vilken snygg! Har du hittat den på loppis?!”, var hennes spontana kommentar när hon såg den. Ägarinnan tog mycket illa vid sig då väskan ifråga visade sig vara splitterny och inköpt i en exklusiv butik. Kommentaren var dock menad som en genuin komplimang från min kompis sida. Hon är nämligen begåvad med lika delar stort hjärta, utsökt smak och osviklig förmåga att gräva fram de mest sanslösa fynd på loppmarknader. Helt ärligt hade hon blivit mer imponerad av inköpet om väskan verkligen hade varit ett loppisfynd.

Även jag får en kick av att hitta inrednings-godbitar för en struntsummor. Jag gillar känslan av att ha sett det andra missat, skönheten i föremål. Som att stjäla godis från barn, med skillnaden att det inte gör någon ledsen.

My kitchen lamp

Kökslampan hittade jag för några år sedan på en favoritloppis utanför Sundsvall. Den kostade 60 kronor när det begav sig och jag är fortfarande lika förtjust i den.

Kitchen stool

Mina fyra köksstolar kapade jag åt mig när en loppis reade ut möbler till halva priset. Sittdynorna var i bedrövligt skick, men de klädde jag om genom att klippa ut lämpliga tygstycken som jag häftade fast runt sitsen. Slutnotan landade på 32 kr styck, tyget inräknat.

Nu hänger ju inte allt på prislappen. Att fynda på loppis kan precis lika gärna handla om att hitta just det där som man länge letat och trånat efter. Så var det när jag hittade den här maffiga lampfoten härom helgen. Köpesumman prutades ner till prisvärda 275 kr och nu är jag på jakt efter en matchande skärm att pryda den med.

Loppisfyndad lampfot

Man behöver alltså inte ruinera sig när man möblerar sitt hem.

Foton: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

………………

Some things I´ve bought for myself att flea markets. 

Taggad , , ,

2 thoughts on “Några loppis-fynd

  1. Niklas Öhrberg skriver:

    Kommer på mig själv med att ”fån stirra” på skuggan som lampfoten lämnar på väggen! Den bilden har du fått till bra!

    Jag gillar även taklampan och stolen (32 spänn, det är ju gratis??). Tapeten bakom lampan verkar lyfta fram lampan på ett sätt som jag gillar. Snyggt!

    //Nicke

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Vad härligt att du lade märke till skuggan! Jag väntade både länge och väl för att få ljuset ”rätt” innan jag knäppte av, men det var värt mödan. Nu ska jag bara hitta en passande skärm till foten också;)

    Stort tack också för de fina orden om grejorna. Alltid kul att höra att någon uppskattar det man valt att omge sig med:) Och visst är 32 spänn för en stol snudd på gratis! Jag skrockade nöjt för mig själv när jag åkte hem från loppisen!

Kommentera

