Om sanningen ska fram…

När man läser den här bloggen skulle man lätt kunna få för sig att jag är perfektionist. En person som har klanderfri ordning omkring sig och millimeterprecision mellan tavlor och prydnadssaker. Så är inte fallet. Perfektionistiska och superstylade hem gör mig nervös.

Jag är tjejen som gärna städar innan jag ska få besök och sedan stökar till det ”lite lagom” så att det syns att jag bor här. Vill väl någonstans ge sken av att det alltid ser ut så hemma hos mig (inte för att någon kommer att tro mig i fortsättningen nu när jag outat sanningen här på bloggen, ha ha!).

Det är med det i bakhuvudet som ni ska läsa mina inlägg om rensning och strukturering av mitt hem. Jag vill ha färre saker och bättre ordning för att det helt enkelt tar för mycket energi att hålla ordning på alla prylar. Dessutom får de mitt hem att verka mindre än vad det är, och det gillar jag förstås inte. Målet är att veta exakt vart jag har alla saker. Och att kunna bjuda hem folk utan att städa;)

My dymometer helps me organize my home.

Me organizing.

Ett av mina främsta vapen i jakten på ordning är min dymometer. När jag väl bestämt vart saker och ting ska förvaras förser jag lådorna med små klisterlappar för att undvika förvirring om vart man kan hitta dem. Som här i kökslådan.

Labeled cans in the kitchen drawer.

Genom att tömma över torrvarorna i etikettförsedda plastburkar får jag bättre översikt i köket, vilket gör det lättare både att laga mat och hålla ordning. Dessutom ser det snyggare ut!

Labeled cans.

Foto: Maria Gunnarsson/Kvadratsmart

………………..

Right now, I´m trying very hard to get rid of things and organize the ones I keep. It´s essential for making my small place comfortable without appearing crowded. Sometimes I use a dymometer to label drawers and cans so that there will be no hesitations about where different things should be put. Like here in one of my kitchen drawers. 

Taggad , , , , ,

4 thoughts on “Om sanningen ska fram…

  1. Marie skriver:

    Wow! Tycker du verkar ha jättebra ordning… Jag skall erkänna: jag har alldeles för mycket grejer. Men jag gillar att ha mycket saker… men en dynamometer kanske inte skulle vara så dumt. Var köper man en sån?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Yay! Blir riktigt stolt över att du tycker att jag har ordning!;) Skämt å sido så har jag betydligt bättre koll på prylarna nu än för några år sedan, men strävar som sagt efter att bli bättre. För mig är en del av lösningen att göra mig av med sådant som jag inte använder så ofta eller ”känner mindre för” än tidigare. Om man däremot, som du, gillar att omge sig med många saker ska man förstås göra det!

      Jag köpte min dymo hos Clas Ohlsson. Just den här är faktiskt en barnmodell, men de finns i flera varianter och med olika färg på tejpbandet. Fråga i närmaste välsorterade bok- eller pappershandel så kan de hjälpa dig.

  2. Paulina skriver:

    Mycket pedagogiskt och inpirerande. Vem vill inte göra om i sitt kök efter att ha läst det här?

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Åh, vilket otroligt fint beröm! Tack snälla du, vad glad jag blir!

Kommentera

