Mindre blir det inte

Jag har svårt för när lägenheter på typ 80kvm kallas små och trångbodda när typ två personer bor i dem…  Jag vill se fler lägenheter som är kompakta på riktigt!” skrev signaturen H när jag bad er läsare svara på vad ni skulle vilja läsa mer om här på Kvadratsmart. Dagens inlägg är min kontring till det önskemålet.

This charmy apartment is only 12 sqm

Boytan i den här lilla ettan är bara på 12 kvadratmeter, men den är så snillrikt inredd att den ändå rymmer det mesta man behöver. På bilden ovan ser ni en stor del av rummet. Lägg märke till hur takhöjden, de ljusa färgerna och naturmaterialen bidrar till känslan av rum och stillhet- inredningsknep som aldrig är fel i ett compact living-hem. För att ytterligare förstärka takhöjden och lysa upp lägenhetens hörn har två golvlampor med ljusflöden både uppåt och nedåt placerats intill soffan. Deras olika uttryck ger rummet spänning.

Här finns emellertid även några mer intrikata lösningar. Jag gillar särskilt hur man hängt upp extrastolarna på praktiska krokar på väggen och hur en klädstång byggts in i sängloftets undersida. Genom att renodla klädhängarna och bara använda sig av en sort lugnar man ner rummet.

En gammal byrå, några lådor staplade på hög intill soffan och en praktisk korg med handtag bidrar med extra förvaring.

The kitchenette with cup-hangers

Den lilla kokvrån skulle visserligen må bra av några fler skåp för förvaring, men jag gillar lösningen med att hänga upp kopparna ”klädhängar-style”.

The bedloft and mirror.

The bed loft from above

Lägenhetens sängloft är till min förtjusning riktigt fint snickrat. Snygg touch att låta undersidan och stegbrädorna vara omålade.

Clever storage

Är man liten måste man vara smart och det gäller i högsta grad bostäder. Här är hallen snudd på obefintlig, men genom att hänga krokar från sovloftets kortända och fästa några skofack på väggen har man skapat avhängningsmöjligheter där det var snudd på omöjligt.

Matplatsen strax innanför dörren kan snabbt trollas undan om utrymmet behövs för till exempel ett dansgolv på en fest. Bordsskivan är vägghängd och kan fällas ner och de lätta stolarna är enkla att skjuta åt sidan.

The bathroom

Badrummet är visserligen pyttelitet, men innehåller både dusch och praktisk handdukstork.

Styling av Lisa Kerstinsdotter/Sober Sthlm. Fler foton och mer information om lägenheten hittar ni hos Booli.

………………

This charming apartment is only 12 sqm big, but has everything you need. The former owner has created clever storage whenever possible and made the most of the space. I think it´s both cosy and functional. More pictures and information at Booli

Taggad , , , , ,

18 thoughts on “Mindre blir det inte

  1. Sunshine skriver:

    Jösses, vad otroligt bra & fint inrett det där lilla lägenheten är! Blir på snudd till avis. ^^
    Gillar stolarna, att de är ”genomskinliga”. Gör att de knappt syns! Smart. 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vad kul att du gillar lägenheten! Jag är också ett stort fan av genomskinliga möbler eftersom de tycks sväva så härligt viktlöst i rummet. Känslan att de knappt tar någon plats alls är ju guld värd när man bor litet.

  2. Marie skriver:

    Åh! Mitt i prick min smak. Vill man ha råd med annat men samtidigt bo med stil är detta perfekt. Mina 21kvm känns till och med lyxigt stora i jämförelse..

  3. Cecilia skriver:

    Jättefin! Vill också bara hålla med den person som kommenterade om s k compact living med två personer på 75 kvm.
    Vi bor just nu två vuxna och en tvååring på 38 kvm. Tyvärr har vi inte så fantastiskt mycket smarta och snygga lösningar.
    Vi har en gigantisk bäddsoffa och jag försöker att inte samla på mig mera prylar än jag redan har. Sedan är det bara att plocka och plocka och städa… Men jag drömmer om större. Gärna ett sovrum 🙂
    Tills det händer kollar jag på Kvadratsmart och drömmer om att förverkliga alla smarta idéer jag ser…

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Även jag förstår H:s invändningar mot ”trångbodda” par på 75-80 kvadratmeter. Uppriktigt sagt så tycker jag att det låter som att de har en ocean av utrymme till sitt förfogande… Den största lägenhet jag bott i var på 60 kvadrat och den delade jag med min dåvarande pojkvän. Det fungerade alldeles utmärkt och ingen av oss kände sig någonsin i behov av mer utrymme medan vi bodde där. Har även varit sambo i två lägenheter på cirka 40 kvadrat. Funkade finfint i det ena fallet, var en ren katastrof i det andra. Återkommer om det i kommande inlägg.

      38 kvadrat låter onekligen tight på tre personer, men jag vet andra som bor/har bott på det viset så kämpa på! Inget är omöjligt!

  4. Pernilla skriver:

    Wow! Jag kan knappt tro att det bara är 12kvm, känns HUR rymligt och fräscht som helst! Mina ”smarta” lösningar (som inte är så många) känns helt plötsligt väldigt osmarta och skrymmande.. Hade förvisso också satsat på mer förvaringsutrymme vid ”köket”, men annars är ju lägenheten GULD. Ett ypperligt bevis på att less is more!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jag blev också glatt överraskad när jag såg bilderna första gången. På papperet låter ju 12 kvadrat FÖR litet för att man ska kunna bo bekvämt på dem. Desto häftigare när jag var tvungen att äta upp mina egna förutfattade meningar! Roligt att du gillade compact living-lösningarna. Själv blev jag eld och lågor när jag såg dem:)

  5. cruella skriver:

    Men vilket sjukt kvadratmeterpris. Här kan man inte ens skylla på att köket drar upp.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jo visst blir kvadratmeterpriset saftigt. Här handlar det onekligen om att prioritera läget före antalet kvadrat. Men att titta kostar ju inget och lösningarna är klart inspirerande!:)

  6. ploefff skriver:

    Jeg tænker at stolene kan bruges som hylder, når stolene ikke er i brug. Måske til et par bøger?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ingen dum idé! Jag är ju ett stort fan både av böcker och att använda möblemang på olika sätt. Det enda som talar mot att använda stolarna som bokhyllor är att det skulle göra det mer omständigt att lyfta upp och ner dem. Antar att graden av bekvämlighet hos lägenhetsinnehavaren får avgöra?!

      • ploefff skriver:

        Ja, det har du helt ret i, men det må også være begrænset, hvor mange bøger, som kan stå på en stol og jeg tænker at hænger stolene på væggen, så bliver de nok ikke brugt hver dag.

  7. Nissan skriver:

    Jag tror fortf jag hade känt mig lite väl instängd på bara 12 kvm, men här har man helt klart tänkt till och gjort det absolut bästa av kvadratmetrarna!
    Utmaningen med att inreda en liten yta är verkligen att det krävs betydligt mer kreativitet och planering.

  8. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Precis vad jag tycker! Det är det som är så häftigt med compact living!

  9. Du hittade verkligen en utmaning i den pyttelilla lägenheten, som blev en stor inspiration. Vissa får till det riktigt bra. Klockrent om man kan nyttja höjden. Tack för ett inspirerande inlägg!

  10. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Ploeff: Av någon anledning kan jag inte svara direkt på din kommentar så jag gör det här istället:) Du har en bra poäng i att stolarna inte kommer att användas särskilt ofta, så besväret med att först flytta böckerna från dem när man behöver extra sittplatser torde vara minimalt. Däremot tänker jag att en del skulle kunna tycka att det var ett irritationsmoment.

Kommentera

