Lyx & budget: hyllor

I de där Mina vänner-böckerna som cirkulerade så flitigt när jag var liten svarade jag ivrigt på vilken som var min favoriträtt, vad jag ville bli när jag blev stor och vilka fritidsintressen jag hade. Skulle jag få samma frågor idag skulle svaren bli annorlunda. Intressena och drömmarna har förändrats. Ett av svaren skulle emellertid vara givet. Jag avskyr nämligen orättvisor, stora som små.

Bland det värsta jag vet är när en person adopterar en annans idé och påstår sig ha kommit på den själv. Av förståeliga skäl har jag därför även svårt för rip offs och kopior. Som jag ser det har formgivaren detaljgranskat en framgångsrik produkt och sedan gjort sitt bästa för att efterapa den med alla till buds stående medel för att kunna sälja sin egen variant för en billigare penning och, tack vare mängdförsäljningen, kunna tjäna storkovan på en briljant idé som kläcktes av någon annan. Smaka på moralen i det…

Samtidigt är det så att alla inte har råd att lägga upp de sedelbuntar som krävs för originalen, men gärna skulle vilja ha något liknande. Jag tycker verkligen att det bör finnas alternativ även för dem (oss). Eftersom flera av er läsare dessutom efterlyst tips om hur man kan hitta billiga alternativ till designklassikerna så inför jag kategorin Lyx & budget här på Kvadratsmart. Min förhoppning är att kunna tipsa er om fina inredningsdetaljer till överkomliga priser, men som ändå skiljer sig på ett tydligt sätt från originalet.

Först ut i lyxklassen blir Swedeses hylla Libri, som blivit flitigt efterhärmad av andra företag. Här nedan ser ni den tillsammans med hyllan Step som säljs hos Mio. En variant som åtminstone jag tycker påminner väldigt mycket om Libri. Vilken skulle du välja och varför?

Till vänster i bild Libri från Swedese. Pris ca 5450 kronor. Till höger Step från Mio. Pris ca 990 kr.

…………….

The Swedese shelf Libri (price 5450 SEK) and Step from Mio (price 990 SEK) look a lot like eachother. Which one would you choose and why?

Taggad , , , ,

8 thoughts on “Lyx & budget: hyllor

  1. Maria skriver:

    Håller absolut med. Har dessutom blivit hånad för att jag inte vill köpa kända märkeskopior, som om det skulle bero på snobberi. Därför tycker jag väldigt mkt om ditt inlägg.
    När det gäller hyllmodellen så tycker jag bäst om Mios eftersom den är aningen mer praktisk, dvs man kan få plats med mer böcker 🙂 Skillnaden är att originalet inte kommer att tappa värde lika snabbt som Mios.

    • Maria skriver:

      Vad roligt att få lite medhåll i kopie-debatten:) Spännande att du ändå väljer Mios hylla av förvaringsskäl. Dyrt är som bekant inte alltid bäst. Personligen är jag väldigt förtjust i Libris linjer, men gillar kanten på Stegs hyllplan eftersom jag är övertygad om att de håller böckerna bättre på plats.

  2. Anna skriver:

    Jag är inte direkt förtjust i ngn av dem…jag är nämnligen inte så bra/pigg på att damma o städa. Verkar vara riktiga dammfällor bägge två.
    Däremot suktar jag efter Laminofåtöljen, men har poäng från IKEA. De är lite lika, men många andra än IKEA verkar ha haft Lamino till mall. Tror jag i varjefall men kan ju fel?

    • Maria skriver:

      Allt kan inte falla alla på läppen:) Själv är jag väldigt förtjust i Libri men har ingen plats att ställa den på så jag får fortsätta att beundra den på avstånd.

      Håller med om att man kan återfinna Laminos linjer i fåtöljer både här och där ute i handeln. När det gäller Poäng tycker jag mig kunna spåra drag av Bruno Mathssons böjträstolar i den.

  3. Sunshine skriver:

    Det är kanske bara jag men jag tycker att nära 1000 kr för en bokhylla inte klassas som budget…?

  4. Maria skriver:

    Att prata pengar är svårt. Det som är budget för en person kanske är dyrt för en annan. Som en parallell till inlägget ovan kan jag avslöja att jag nyligen fyndade ett hyllsystem på tre meters längd (!) för 500 kronor på loppis. Det kändes nästan som ett rån när jag betalade och mer budgetbetonad inredning är nog svår att få tag i. I jämförelse med det köpet ter sig det mesta dyrt.

    Vad som är ett prisvärt alternativ tycker jag varierar från fall till fall. Till det här inlägget ville jag specifikt hitta en hylla som påminde om Libri i utformningen, men som var betydligt billigare. Jag tycker att Step är ett bra budgetalternativ till Libri eftersom den kostar omkring 4000 kronor mindre att köpa. Jag säger inte att det inte går att ifrågasätta, men jag har inga problem med att motivera och stå för mitt val.

  5. niklasoh skriver:

    Jag tycker dessa två hyllor representerar något som säkert många designers brottas med; snygg design eller praktisk? Mio-hyllan verkar mer funktionell, men jag håller med dig, Maria, om att Swedeses hyllan har rena och snygga linjer!

    Hade jag pengar skulle valet vara enkelt för min del: Libri, den fungerar säkert helt ok även om den saknar kanterna som den andra hyllan har.)

  6. Maria skriver:

    Det ultimata är ju när man lyckas kombinera både snygg design med praktisk funktion, men de båda går som sagt inte alltid hand i hand… Just i det här fallet tror jag i och för sig att båda hyllorna fungerar alldeles utmärkt. Den upphöjda kanten tror jag dock jobbar till Stegs favör.

Kommentera

