Ett otippat soffinköp

Men Maria, har du någonting som är nytt hemma?”, undrade en bekant förundrat efter att ha sett sig om i mitt hem för första gången.

Jamen självklart har jag det”, svarade jag förvånat. Efter att sällskapet gått hem såg jag mig emellertid om med nya ögon och insåg att hennes fråga varit välgrundad. Större delen av mitt bohag är antingen ärvt eller köpt på second hand, även om fynden blandats upp med en del nya saker. Orsakerna är flera:

  1.  Jag tycker bättre om den äldre estetiken. Enligt mig är det mer charm och känsla i äldre möbler.
  2. Förr kunde de tillverka saker som höll! Både material och hantverk utklassar många gånger nyproducerade efterföljare.
  3. De är ofta billigare. Generellt hittar man mer prisvärda saker på second hand än i nya fina butiken.

Detta till trots gjorde jag nyligen ett tappert försök att för första gången köpa mig en ny soffa. Klädseln på den fina 50-talssoffan jag tagit över efter min moster och morbror behövde bytas ut och soffan var inte tillräckligt bekväm för att vara värd besväret. Nu ville jag ha en soffa som skulle hålla länge. Därför nötte jag gångarna i en mängd möbelvaruhus i jakten på en som var splitter ny. Det gick så där.

De jag hittade var antingen för moderna i snittet för att passa in hos mig, för obekväma att sitta i eller kostade mer än min bil att köpa, vilket jag inte var villig att slanta upp. Dessutom kom jag på mig själv med att leta efter soffor i retrostil eftersom det är det jag gillar bäst. Den naturliga följdfrågan blev då om det verkligen var vettigt att köpa något nytt och dyrt som försökte efterlikna något gammalt som oftast var både snyggare, billigare och miljövänligare. För mig blev svaret nej. Så när jag sprang på den här skönt slitna skinnsoffan halade jag upp plånboken.

Uppriktigt sagt har den ställt hela mitt möblemang på ända då den inte riktigt passade in i min tidigare inredningsstil. Jag har aldrig haft någon förkärlek för vare sig svarta skinnsoffor eller 70-talsdesign men smaken är som bekant föränderlig och något har tydligen hänt med min. Jag är väldigt förtjust i min nygamla soffa som både är bekväm, hållbar, prisvärd och miljövänlig.

My sofaFoto: Kvadratsmart

Pssst! För er som liksom jag fått upp ögonen för 70-talsdesign så bjuder Husligheter-Maria på några matnyttiga tips idag!

…………………

I really tried to buy myself a brand new sofa. I failed miserably. The old ones suits me better since they´re both cooler, cheaper and more eco-friendly. So I ended up buying this leather sofa from the 70´s. Love it.

Taggad , , , , , , ,

4 thoughts on “Ett otippat soffinköp

  1. Karen skriver:

    Tja, jeg brugte 3 år på at køre en sag gennem det danske forbrugerklagenævn, for at få hjælp til at tvinge butikken til at udbedre sofaens fejl uden at få medhold, så jeg vil klart også foretrække at købe second hand – så er man da klar over om sofaen er i den stand, man forventer! Og bare til advarsel efter at have købt min sofa hos den danske møbelkæde Idémøbler, kunne 2 af mine veninder fortælle tilsvarende historier om deres sofaer. Butikken er kun interesseret i at tage dine penge og så kan du ellers sejle i din egen sø – fortalte en 3. veninde som havde arbejdet i deres telefoniske kundeservice.
    Derfor køb ikke noget af dem som du ikke kan tage direkte med hjem og dermed tjekke om er i orden! Så er du advaret 🙂

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Usch, det där lät verkligen inget vidare. Hoppas att det löser sig för dig!

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    You go girl!

Kommentera

