Bokhyllsfrossa

An old shelf for platestorage is equally suited for childrens books.Bokmalen i mig har verkligen fått sitt lystmäte på sistone. Fördelen med att pendla till jobbet är att man uppfinner ett hål i tiden som kan användas till att plöja spännande böcker. Och åh, vilka bra böcker jag läst på sistone!

Två av dem var så omvälvande att de hädanefter har permanenta platser i min bokhylla: Andrew Kaufmans All my friends are superheroes (Bara titeln gör ju att man måste läsa den!) och Born to run skriven av Christopher McDougall. Det är nog de finaste boktips ni kan få av mig just nu.

Eftersom jag nu är så oschysst att jag rekommenderar böcker som riskerar att väcka starkt ha-begär hos er vill jag även tipsa om några finurliga sätt att förvara dem på. Se och njut!

Bookshelves under the roof.Ur sikt ur sinne? Bokhyllor strax under taket syns inte om man inte riktar blicken uppåt. Kvadratsmart och snyggt!

Bookshelves in the stairs. Här har bokhyllor byggts in i trappstegen- ett utrymme som annars skulle vara helt outnyttjat.

Another way of using stairs as bookshelves.Ett annat sätt att utnyttja trappsteg för bokförvaring.

A clever bookshelf for the narrow corner.

Genom att snickra ihop gamla fruklådor i olika vinklar kan man utnyttja även det smalaste hörn till bokförvaring.

Foton från Elle interiör, re-nest, Apartment therapy, Home hagler och Design sponge. 

………………

I´m reading a lot at the moment and would like to take the opportunity to recommend you two great books: Born to run by Christopher McDougall and All my friends are superheroes by Andrew Kaufman. I hope that these wonderful pictures of bookshelves can inspire you to find new, cleverer ways to store your books (if you decide to buy them). 

Taggad , , , , , ,

4 thoughts on “Bokhyllsfrossa

  1. SaraMay skriver:

    åh! sådana (bok)hyllor har jag tänkt att göra i köket, såna under taket. blir perfekt mellan takbjälkarna!

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Vad spännande! Då ser jag fram emot att få se bilder av resultatet på din blogg framöver;)

  3. ikceltic skriver:

    Varför skall man spara böckerna? De flesta böckerna läser man (i alla fall jag) bara en gång. Då kan man även fråga sig. Varför köpa böckerna när man betalar (skatt) för att kunna låna dem på biblioteket?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jag håller med dig i sak. Bibliotek är helt fantastiska och där kan man låna det mesta. Jag äger t.o.m. en knapp som det står Library lover på:) Personligen läser jag emellertid gärna riktigt bra böcker flera gånger, särskilt om de väcker många tankar och har flera bottnar som i fallet med de här böckerna. De vill jag gärna ha hemma. Är man däremot helt nöjd med att bara läsa böcker en gång så finns det ju inget som slår bibblan:)

Kommentera

