Läsartips: Magnus sängloft

Det är alltid lika roligt att få mail från någon av er läsare. Vid sidan av era kommentarer här på Kvadratsmart är det tveklöst det roligaste med att blogga. Idag damp ett mail från Magnus ner i min virtuella brevlåda. Han hade just hittat bloggen och ville tipsa om sitt egentillverkade sängloft som är höj- och sänkbart. Kul! Så här beskriver Magnus själva anordningen:

”Min konstruktion är upphissbar med wirar. Från början tänkte jag köpa elektriska vinschar men fick aldrig råd. Sängen tar upp hela ytan i ”sovalkoven”. Liggytan är 200x180cm och i ändarna finns utrymme för väckarklocka, böcker med mera.
Sängen står på 6 ben. Jag är ingen expert på hållfasthet utan tog i rejält. Någon med mer kunskap i ämnet kan säkert skala fram en smidigare konstruktion.
När sängen är upphissad kan man gå under.
När sängen är nedfälld ligger det även en tvärbalk mellan de två mellersta benen, plus de två tvärbalkar du ser till höger och vänster. Tvärbalken, tillsammans med stegen, kan ses på bilden vid sängens vänstra ände. När sängen är nedhissad finns det ändå tillräcklig höjd för att bekvämt kunna sitta vid skrivbordet som står under sängen.

Jag inser att till nästa version finns utrymme för estetisk utveckling.😉 Men funktionen som sådan tycker jag är suverän eftersom det under dagtid är lite jobbigt att huka under en säng.”

The bedloft made by my reader Magnus

Foto: Magnus Berg

Har du också någon compact livinglösning du vill tipsa om? Tveka inte att skicka ett mail till mig på kvadratsmart@gmail.com

………………

This is the submersible bedloft of my reader Magnus. He has made all the construction work himself. Thanks for sharing Magnus!

Taggad , , ,

5 thoughts on “Läsartips: Magnus sängloft

  1. isaksson skriver:

    Denna mystiske Magnus råkade möjligtvis inte ge en mer detaljerad förklaring på hur wire-systemet fungerade…? Jag som saknar teknisk begåvning facineras dock gravt av all uppfinningsrikedom, och lämnar gärna ut beskrivningar till lite mer händiga bekanta som kan tänkas hjälpa mig i realiserandet av klurigt miniboende (när än jag lyckas finna mitt nya hem…).

    Glad torsdag!!!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jag har vidarebefordrat din förfrågan till Magnus och hoppas kunna återkomma med lite mer info snart. Vill inte lägga ut hans kontaktuppgifter här utan att fråga honom först.

      Annars kan jag bara gratulera dig till att ha händiga människor omkring dig. Förhoppningsvis nappar någon av den på jobbet att bygga loftsäng:)

  2. Som ni ser på bilden går sängens ben ända upp till taket. Där uppe har jag skruvat fast fyra trissor (Jag tror det heter trissa. Det är ett hjul, i en ram/hållare, som wiren löper runt, vilket gör friktionen nära noll.) De två wirarna (en i varje ände) är då fästa i själva sängens fyra hörn, löper genom trissorna och sedan ner såsom ni ser på bilden. Sedan hakar jag fast wirarna, när sängen ska vara upphissad, i de krokar som också ses på bilden.
    Har man råd så köper man två elmotorer för att lyfta sängen.😉 Eftersom min säng var väldigt stor och tung hade jag två handtag under sängen (se bild) som jag lyfte sängen med (en ände i taget) för att sedan haka fast wirarna. Det blev lite för tungt, för att vara bekvämt, att dra upp sängen i wirarna.

    Har inte lyckats hitta de trissor jag använt, eller liknande, på nätet så jag kan visa. Men jag köpte både wirar, wirelås och trissor på K-Rauta. Trissorna ska ju skruvas fast så de måste ha en lämpligt konstruktion, med skruvhål i trissans ram/hållare (eller vad det kallas) för detta. Jag skulle kunna fotografera mina gamla trissor som ligger i förrådet om ni har svårt att föreställa mig vad jag menar.
    Wiren är lämpligtvis plastöverdragen. Som sagt K-Rauta eller något annat välsorterat byggvaruhus har detta.

    • isaksson skriver:

      Tack för beskrivningen. Lyckas inte identifiera handtagen du nämner, men förstår gott att de behövs, föreställer mig djupa skavsår av wiren i handflatorna om man skulle försöka dra upp hela konstruktionen i dessa. I övrigt tror jag att jag har fått en idé om hur konstruktionen är uppbyggd. Ska bli spännande att se om mitt kommande boende kan ta tillvara din uppfinningsrikedom, så återigen tack. Njut söndagen!

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Toppen med riktigt handfasta tips Magnus! Tack för att du delar med dig!

Kommentera

