Bo bra med öppen planlösning

Att inreda kvadratsmart i en lägenhet med öppen planlösning ställer lite speciella krav på den som bor där. Eftersom det inte går att dölja någon oreda bakom stängda dörrar är det här särskilt viktigt att man håller ordning och sållar bland sakerna. Nedan finns några bilder av en lägenhet på 39 kvadratmeter som har flera fina lösningar som tar hänsyn till de öppna ytorna.

The open plan

Jag tycker att öppen planlösning fungerar bäst om man lyckas dela in de större gemensamma ytorna i mindre visuella rum och undviker att placera alla möbler längs väggarna. I det här hemmet har man använt den stora skinnsoffan som en slags rumsavdelare som tydligt markerar vilken del som fungerar som vardagsrum och vart man sätter sig för att äta. Visuellt syns det väldigt tydligt genom att soffan placerats med ryggen mot matgruppen och att de olika funktionerna tilldelats olika färger.

Var inte rädd för att låta din favoritaktivitet ta extra stor plats! Brukar du ha många gäster hemma eller om du tittar mycket på film kan det vara härligt att ha en stor soffa som den ovan att breda ut sig i. Den blir dessutom ett spännande blickfång, något som behövs i en öppen planlösning. Våga blanda nätta möbler med kraftigare för ett mer dynamiskt hem.

The kitchen

The wardrobe in the hallway

Den största svårigheten med en öppen planlösning är att ordna bra förvaring, då man har färre väggar att utnyttja för vägghängd sådan. Se till att maxa de förvaringsmöjligheter som står till buds. I den här lägenheten är köksdelen täckt av skåpluckor och i hallen finns en väl tilltagen garderob bakom spegeldörrarna.

plan drawingSom ni ser av planritningen ovan har lägenheten inte ett enda rum utan sängen har flyttats in i en liten sovalkov. Mängder av studier visar att man sover bättre om sovrummet endast används för det ändamålet, så har man möjlighet att avskärma sängen på något sätt så är det bra. Har man inget extrarum eller alkov som den ovan till övers kan man till exempel dölja sängdelen med hjälp av draperier eller en enkel avskärmningsvägg.

The bedroomFoto: Svensk fastighetsförmedling

Jag lovar att dela med mig av fler tips gällande öppna planlösningar framöver.

…………………

If you have an open plan-solution in your home, I suggest you try to create the feeling of small rooms  in the bigger one. Divide the open space visually by turning different groups of furniture away from eachother and give them different colour schemes.

Taggad , , ,

4 thoughts on “Bo bra med öppen planlösning

  1. Marie skriver:

    Jag bara måste visa den här länken:
    http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-tegn-rgatan-51-a,-gardshus-2624796
    Tycker det är en magisk lägenhet! Vill ha! Den får mig att hata att vara student.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vad roligt att du delar med dig av en länk! Förstår att du blir sugen, det är helt klart ett speciellt boende!

  2. Frida skriver:

    Superfint! Men, tänker jag, ryamatta i hallen. Är det praktiskt? Hatar att jag börjar låta som en tant. Ha ha 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Haha! Själv brukade jag drömma om den dag jag skulle flytta in i en stor villa med spröjsade fönster. Idag kan jag inte låta bli att undra hur det skulle vara att städa alltihop. Helt klart en reflektion jag inte skulle ha gjort för några år sedan! 😀 Dessutom måste jag ge dig rätt i att det knappast är särskilt praktiskt att lägga en ryamatta innanför ytterdörren. Men det ser ju bra ut så här på bild;)

Kommentera

