Kombinerar diskbänk och badkar

LadybirdI ett försök att skapa badmöjligheter i små lägenheter formgav designern Coco Reynolds badkaret Ladybird för Marz Designs.

Tack vare en löstagbar del med diskho kan Ladybird alternera som både sittbadkar och diskbänk beroende på behov. Tekniskt sett skulle man alltså kunna ställa badkaret i köket istället för i badrummet.

Trots att jag gillar flerfunktionsmöbler och den bulliga formen så är jag inte övertygad om den här lösningen. Jag har svårt att se mig själv sitta och bada i köket.

Är jag bakåtsträvande? Är det här en alldeles strålande idé? Vad tycker ni?

………………

Ladybird is a compact bathtub that help people enjoy their bathing ritual while at the same time eliminate the need for a large bathroom. User can lift away the sink to reveal a bathtub below it. What do you think, is this the way we´re going to take our baths in the future?

Ladybird bathtub

Taggad , , , , , , , ,

19 thoughts on “Kombinerar diskbänk och badkar

  1. Cecilia skriver:

    Hej! Förutom låg avslappningsfaktor i köket tyckte jag också att det verkade lite äckligt att använda badkaret som diskho. Läser man vad designern skrivit är det väl främst avsett för badrummet och då används insatsen som tvättställ.
    Inte lika äckligt…
    Fast ändå inte superpraktiskt i en svensks ögon, jag tror vi gärna vill ha möjlighet till dusch också.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ja, jag är ju inte helt övertygad. Men som sagt, som kombinerat handfat och badkar tycker jag att det känns bättre att använda det!

  2. Pernilla skriver:

    Jag är på din sida.. Det känns, ja, lite obehagligt. Jag vill varken bada i köket eller diska i badrummet..

  3. ploefff skriver:

    Det er ganske almindeligt med en brusekabine i køkkenet i mindre lejligheder her i København, men som en af dem, der har et bad, hvor der er plads til en brusekabine, har jeg altså lidt svært ved tanken om at bade i køkkenet, så du er ikke alene. Jeg tænker at vaskbadekaret kan vel også bruges på badeværelset, hvor afsætningspladsen til opvask vil være velkommen til ens toiletsager.

  4. Marie skriver:

    Jag tycker det var en briljant idé!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Kul med en avvikande åsikt! Hade liksom på känn att Ladybird skulle kunna falla någon på läppen:) Men stilla min nyfikenhet: vart skulle du placera den i ditt hem?

      • Marie skriver:

        Alltså, i mitt hem skulle den faktiskt inte få plats utan större ombyggnationer men om vi bortser från det så tycker jag att både kök och badrum är bra idéer. Har inga problem med tanken på att bada i köket, nära till kylen som kanske innehåller öl! 😀

      • Kvadratsmart-Maria skriver:

        Haha, störtskön kommentar!:D

  5. kajsa skriver:

    Jag gillade faktiskt denna skarpt, av flera anledningar. Skulle nog aldrig kunna tänka mig ha den i köket, inte när man bor i Sverige och ändå har hyffsat med utrymme. I en minilägenhet i Tokyo hade jag nog kunnat gå med på det. 🙂
    1: Badar sällan badkar men kan tycka att det är mysigt och lite lyxigt att ha tillgång till det. Standardbadkar är för korta och grunda, tror det är störe chans att få ner hela kroppen i vattnet i ett sittbadkar. Hatar också att stå och duscha i badkar. Denna som komplement till en vanlig dusch hade ju löst det!
    2: En riktig tvättstuga ska ha en riktig diskbänk, små sketna grunda handfat som är standard idag (och gärna formade på sånt sätt att vattnet stänker rakt fram på magen på en när man vrider på kranen, så jäkla korkat designat – kommer nog få stå ut med ett sånt i nya lgh) håller ju inte för klädvård, pyssel, fixa blommor etc.

    Win-win säger jag!

  6. Ellen skriver:

    Hej. är det någon som har en aning om måtten och var man kan köpa denna?

  7. Cia skriver:

    Jag uppfattar det mer som ett handfat. om man inte får plats med mycket mer än handfat och toa… så får man in ett badkar också.

  8. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Onekligen ett fräschare användningssätt!

  9. Tove skriver:

    Perfekt, skulle gärna köpa en om jag bara visste var?? Har litet badrum och med kombinerad badkar/tvättställ kan jag ha en liten tvättmaskin där tvättstället står idag…Och då blir det ju plötsligt stort! –> Badkar, tvättställ OCH tvättmaskin!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Kolla in Smegs hemsida för att hitta återförsäljare. Det här låter ju onekligen som en bra lösning för dig!

  10. Tove skriver:

    Hej igen. Fick svar från Coco Reynolds. Ladybird är bara ett concept än så länge – har inte nått produktionstatus. Jag har nu köpt badkaret Halmstad från Sveabad. Ett kort men djup badkar, så att när man sitter i det når vattnet över axlarna. Jag är supernöjd. Badkaren är designade av Stefan som säljer dem. Nästan som att köpa konsthantverk!!! 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Var tvungen att kolla in badkaret som du hade köpt. Riktigt, riktigt snyggt! Förstår att du är nöjd:)

Kommentera

