Matplatsen (och det den förde med sig)

Kommer ni ihåg kravspecifikationen jag hade för mitt boende när jag var på lägenhetsjakt? En av de icke förhandlingsbara punkterna var en matplats i köket. En av anledningarna har jag redan nämnt- det är praktiskt att sträckan mellan matbord och tillagningsytor  är kort. En annan fördel med att separera matdelen från det övriga boendet är att det är lättare att mota bort matoset. Det sista, men väl så viktiga skälet, är att jag tycker att det är väldigt trivsamt att umgås i kök.

När den tilltänkta lägenheten nu saknade matplats i köket var det därför superviktigt för mig att det gick att ordna en. Förutsättningen rent platsmässigt fanns ju om jag offrade klädkammaren vägg i vägg och slog utan väggen mellan de båda utrymmena.

För att vara på den säkra sidan så frågade jag mäklaren redan under lägenhetsvisningen om den aktuella väggen var bärande. Hans försäkran om att många boende i området tagit bort just den väggen var förutsättningen för att jag skulle ge mig in i budgivningen och sedan köpa lägenheten.

Nu är det ändå inte bara att knacka ner en vägg som stör. Man måste ta sig igenom följande tre steg:

  •  Skaffa fram en utförlig ritning av byggnaden och den aktuella lägenheten (beställs ut via stadsbyggnadskontoret)
  •  Ordna en underskrift från en byggingenjör som garanterar att väggen kan rivas utan att byggnadens säkerhet äventyras
  •  Godkännande från bostadsrättsföreningen

Som om inte det vore nog krångligt skulle ingreppet dessutom innebära att jag tog bort större delen av förvaringsutrymmet som fanns i lägenheten då både hälften av köksskåpen och hela klädkammaren skulle försvinna. För att få plats med alla mina saker var jag tvungen att vara kreativ och komma på nya förvaringslösningar. För att veta exakt vad jag hade att jobba med gjorde jag en minutiös mätning av ytorna som resulterade i nedanstående planskiss. Jag vet att den ser ut att vara gjord av en galen människa, men har varit otroligt användbar.

Plan drawing Foto: Kvadratsmart

Nu kommer dagens tankenöt: Om du skulle bo i lägenheten ovan, vart skulle du infoga förvaring? Och i vilken form? Lägenheten är i sin helhet 42,7 kvadratmeter (hur de nu kommit fram till det udda talet???) och badkaret och toalettstolen är placerade i enlighet med den tidigare ritningen jag visade här på bloggen.

…………………….

I decided to knock down the wall between my walk in closet and the kitchen to make space for my dining-table in the kitchen. It costed me almost all the available storage space that I had, so I had to find another way to fit it all in. How would you store your things if the space available was the one seen above? 

Taggad , , , , , , ,

8 thoughts on “Matplatsen (och det den förde med sig)

  1. isaksson skriver:

    Spontana tanken skulle vara att stjäla första metern(?) av sovrummet som någonslags klädkammare, och kanske öppna sovrumsdörr mot vardagsrummet istället (ingen idé om hur knepigt/dyrt sådant skulle vara dock). Detta bygger dock på tanken om att det skulle vara mitt hem, och jag således skulle bo där själv, vilket är en situation då jag inte lägger så mycket vilkt vid ett sovrum annat än att det betyder att jag inte behöver bry mig om att bädda…tack för ditt fina svar på min förra kommentar, ser fram emot att läsa om hur du löst förvaringsdilemmat.

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Enligt planritningen fanns ursprungligen en öppning in mot vardagsrummet precis där du beskriver. Den har emellertid blivit igensatt någon gång under årens lopp och jag har ingen aning om vart den var. Men tanken att öppna upp den är intressant!

  3. Marie skriver:

    Ritningen ser inte alls ut att vara gjort av en galning, den ser ut att vara gjord av en arkitekt! Jag skulle nog kanske försöka mig på en liknande lösning som finns på ikeas kvadratsmartsatsning med en miniklädkammare bakom sänggaveln), i kombination med att man flyttar dörren som isaksson sa. Då kan man ha sängen och ”klädkammaren” mot den korta väggen mot köket.

    (http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/small_spaces/walk_in_closet_room_divider.html

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Haha, ja själva grundritningen Är ju gjord av en arkitekt, det var närmast mitt frenetiska klottrande av mått jag menade:D Men jag suger förstås åt mig som en svamp, vem vill inte bli förknippad med arkitektur!

      Spanade in länken och gillade lösningen i sig, men är inte så övertygad om att den skulle passa så bra hos mig med tanke på att rummet bara är lite drygt två meter brett. Risken är att det skulle kännas lite trångt att kliva in direkt mot sängen, men det beror förstås på hur pass bred sängen ifråga är. Hmmm, tål att tänkas på! Jag har en grundlösning för rummet som jag är riktigt nöjd med och jag får verkligen hålla mig från att avslöja för mycket än. Det är ju så roligt med era kreativa förslag på hur man kan göra!

      • Marie skriver:

        Fast jag menade faktiskt själva kladdandet.. jag pluggar till arkitekt och kan avslöja att det är exakt så ritningarna ser ut innan vi gjort dem fina 😉

      • Kvadratsmart-Maria skriver:

        Haha! Där ser man! *dunkar mig själv i ryggen för att jag kladdar som en arkitekt*

  4. […] av köket har varit en lång process. En del av er har kanske redan uppmärksammat hur planlösningen i lägenheten ser ut nu efter renoveringen. Jag valde alltså att slå ut väggen mellan köket och klädkammaren […]

  5. […] trevliga att umgås i. För mig är det så viktigt att kunna sitta i köket och äta att jag ändrade min lägenhets planlösning och offrade en klädkammare för att kunna göra det. Men det har förstås sina sidor att ta bort […]

Kommentera

