En början

De senaste dagarna har det varit så himla spännande att gå in här på bloggen för att kolla ställningarna i minienkäten om inredningsval. Tack alla ni som varit med och röstat! Det blir förstås extra kul när det är så många som engagerar sig och tycker till. I en del fall verkar majoriten göra samma avvägningar som jag själv, i andra det rakt motsatta. Det bästa av allt är att ingen sitter inne med facit utan bara utgår från sina egna preferenser. Så fortsätt att tycka till!

Jag har ju lovat att dela med mig lite mer av mina funderingar kring mitt boende så idag startar vi from scratch. När jag var på jakt efter lägenheten hade jag en ganska diger kravlista på vad jag ville ha. Och tro det eller ej, jag hittade verkligen den perfekta lägenheten i det område jag ville bo i. Funkislägenheten hade balkongen i söderläget jag eftersträvade, 50-talsköket, badkaret och det helkaklade badrummet, köket med matplats för flera personer, parkettgolven, en ordentlig köksfläkt och tvättstugan i samma trappuppgång. Men den blev aldrig min. Det var någon annan som köpte den. *suck*

Efter det slutade jag leta efter den perfekta lägenheten och började koncentrera mig på boenden med potential. Lägenheter som hade fina grundförutsättningar, men var i så dåligt skick att jag med gott samvete kunde gå lös på den efter mitt eget tycke och smak. Det var så jag hittade den här:

The plan drawing of my apartmentDet var inte alls självklart att den skulle falla mig på läppen och jag måste erkänna att jag gick på visningen med en tumstock i högsta hugg (!) för att se om det skulle gå att modifiera rummen så att de passade mina behov. Det senare retade gallfeber på en höggravid spekulant som spottade ur sig flera spydiga kommentarer om mig. ”Jaha ja, vissa tror visst att lägenheten blir större om man mäter den själv!”, vill jag minnas att hon bräkte när jag låg på golvet och tog mått i det gamla matrummet. Jag ignorerade henne lugnt och kontrollerade om en säng skulle gå in på tvären (Vilket den gjorde).

Även om grunden var fräsch var lyan i rätt dåligt skick. Flera av tapeterna var bokstavligt talat på väg ner från väggarna och någon hade haft den dåliga smaken att måla vardagsrummet kycklinggult, utan att väja för petitesser som vägguttag och golvlister… Det gamla 50-talsköket var utrivet och ersatt av en otäck standardtyp som jag tidigare bara sett på äldreboenden och i skolbespisningar. Köket hade massor med förvaringsutrymmen, men saknade allt vad matplats hette.

Däremot fanns en hel del annat som lockade. En fin balkong i söderläge med grönska att vila ögonen på, ett helkaklat badrum med badkar och de för funkisstilen kännetecknande proportionerna och detaljerna. Tre fina parkettgolv. Tvättstuga i samma trappuppgång. Och en massa, massa potential. Såjagköptedenefteratthalegatvakenhelanattenochundratvadjaghöllpåmed. Ett av mina bästa beslut.

………………….

The plan drawing of my apartment the way it looked by the time I bought it. It lacked a lot of the things I was looking for, but had enormous potential. 

Taggad , ,

One thought on “En början

  1. […] ni ihåg kravspecifikationen jag hade för mitt boende när jag var på lägenhetsjakt? En av de icke förhandlingsbara […]

Kommentera

