Tänk om, tänk nytt!

Recycling on the outside of the house

Låt säga att du har gjort ett sånt där riktigt jobbigt inredningsval i stil med de i det föregående inlägget. Du har gjort den där avvägningen mellan vad som vore trevligt, vad som är praktiskt möjligt och vad som är viktigast för dig att ha i ett rum och sedan valt bort något. Härligt jobbat! Nu kommer nästa spännande steg; fundera på om du på något sätt kan få plats med det där du valt bort någon annanstans i eller kring boendet.

Försök tänka utanför de traditionella ramarna och de saker och aktiviteter olika utrymmen normalt används till. Kanske, kanske kan du hitta en bortglömd yta någonstans? Ett exempel kan vara att ordna en liten arbetsplats i hallen eller köket. Eller att flytta ut återvinningskärlen utanför ytterdörren, som i det här exemplet från Ikea. Bara fantasin sätter gränser!

Just nu brottas jag med mina egna invanda inredningsmönster och letar nya vägar runt problem. Är tacksam för alla nytänkande idéer ni vill dela med er av:)

…………………….

Okey, so you´ve done the dirty work. You´ve carefully considered what you would dream of having in a room and what is possible. Then you´ve made your choice and put something away. Well done! Now I challenge you to take it one step further.

Try to think outside the box and see if there is any chance that that thing or piece of furniture you´ve just neglected might fit into another room or space. It may do wonders for your home! In the picture above for example, Ikea bins for recycling is placed on the house fasade instead of indoors. 

Taggad , ,

12 thoughts on “Tänk om, tänk nytt!

  1. Dorpan skriver:

    Jag valde mellan att flytta eller göra något drastiskt hemma så att jag skulle trivas mer… valet blev: byta sovrum med dottern. Byta runt möbler i lägenheten osv osv… fortfarande ett pågående projekt. Men att göra så och lite färg kan göra massor. Jag tänkte: Gör om – flytta runt möbler och en färgklick på möbler och väggar så behöver jag inte flytta – då har jag en ny lägenhet =)

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vilka bra idéer på hur man kan förändra hemma för en billig peng! Det där med att måla om olika möbler och väggar tar jag till mig,det skulle kunna göra världens skillnad hemma hos mig som inte har så stora valmöjligheter när det gäller möblering.

  2. Pernilla skriver:

    Just det där med nytänkande är ju jäkligt svårt, man trivs ju gärna i gamla invanda mönster även om det vore vettigare att göra om.

    Till exempel ogillar jag att svenskar ALLTID sätter upp TVn först och sen möblerar. Givetvis har jag själv gjort samma sak – och försöker nu klura ut hur jag kan förändra lite på mina 23kvm så att man kan sitta i en grupp istället för att sitta och glo på den där jäkla TVn (som ändå aldrig är på).

    Sen är ju gömd förvaring som dessutom är funktionell alltid en höjdare. Jag köpte för länge sen en ”sittlåda” på Granit som funkade som extrastol samtidigt som den var ihålig – och därmed kunde hålla alla extra täcken och sovkläder. Nu är den dock trasig och kan inte längre användas som stol, men om man tröck in den under hatthyllan och alla jackor som hänger där så kunde man fortfarande nyttja förvaringen. Gillar skarpt IKEAs återvinningslösning, något sånt skulle jag faktiskt kunna ha hemma hos mig och därmed slippa att ha återvinningen lite varstans.

    Men det är ju så svårt att tänka nytt. Inredningsbloggar o dy är ju ruggigt bra inspiration för att se hur andra lyckats, och jag längtar verkligen till jag flyttar till en ”riktigt” (dvs ej student) lägenhet och därmed kan börja göra mer med hemmet. Men fortfarande bo på en liten yta.
    Herregud vad jag maler på! Jag tror jag tappade tråden nånstans! Mina råd/favoriter när det gäller små hem är = satsa på ”rumsindelning”, gör det personligt och gör det smart så det bara skriker om det! 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Haha, jag tycker att det är jättekul när du ”maler på”! 😀 Jag gillar verkligen hur du inreder för social samvaro istället för att fokusera på tv-tittande (men tala inte om det för någon, jag jobbar ju med tv och vill förstås gärna uppmuntra till det också;))

      Sen är jag också ett stort fan av att dela in rum efter användningsområden. Då tycker jag att de både fungerar bättre och känns större.

  3. Att bortgå från invanda ”normer” kring heminredning är en konst. Vi har ju en tendens att lämna små spår efter oss på våra invanda stigar i hemmet. Att tänka funktion är ju A och O men när det kommer i kombination med estetiken är det desto svårare. Sjävl flyttade jag och min sambo nyligen från en stor lägenhet till en mindre närmre stan och vi känner absolut av sviterna från det. Vi försöker plocka bort och tänka om, men det är inte det lättaste:)

    Appråpå ditt tidigare inlägg så huserar numer vår microvågsugn i ett av skafferiskåpen. Nackdelen är väl att vi får ha skåpsdörren öppen när vi micrar, men det frigjorde ovärdelig bänkyta i vårt kök:)

    Ha en bra dag!

    // Linda

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Kul att höra att Det funkar bra att ha mikron i ett skåp. Och att ha skåpdörren öppen medan man fixar maten är ju inget bekymmer.

      Lycka till med att krympa bohaget så att det passar ert nya boende. Av egen erfarenhet vet jag att det inte är det lättaste!

      Ha det toppen!

  4. Hem-ligheter skriver:

    Kan tänka mig att den nya IKEA katalogen passar dig med tanke på att dom satsat på kvadratsmart 🙂

  5. Hanna skriver:

    Det är kanske inte vad du frågade efter nu, men när jag läste ditt inlägg så kom jag att tänka på när jag i flera år bodde på 29 kvm. När jag skaffade min första dator (stationär och inte särskilt slimmad, och med en avgrundsdjup bildskärm till) hade jag verkligen ingenstans att göra av den. Det slutade med att burken fick stå bredvid en liten byrå, som även tjänade som nattduksbord, bildskärmen ovanpå. Mus och tangentbord förvarades bakom skärmen när de inte användes.
    När jag skulle använda datorn, drog jag ut översta byrålådan, och täckte lådöppningen med en bricka, där tangentbordet och musen lades. Drog fram en stol och satte mig 🙂 Det funkade ju! Idag ler jag åt minnet 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Haha, ja alla sätt är bra utom de dåliga!;) Låter inte alldeles ergonomiskt, men ibland tager man vad man haver:D Tack för att du berättade!

  6. Emma skriver:

    Bor i studentrum på knappt 21 kvadrat och de år jag spelade Tetris som barn har bevisligen gett avkastning. I dubbelgarderoben har jag ställt in trådbackar från elfa under den befintliga gardinstången och rymmer mycket mer kläder på så vis. På hyllan ovanför gardinstången har jag lådor med pysselmaterial mm.

    Jag har Billys bokyllor från IKEA och ovanpå dem har jag stora vita pappkartonger som slukar lite av varje.

    Under sängen finns stora genomskinliga plastlådor från clas ohlson där jag förvarar diverse köksgeråd.

    Ovanpå mitt skrivbord har jag ställt en halv bokhylla i samma träslag som skrivbordet. I den förvarar jag pärmar och annat. Har en lådhurts på hjul för pennor och block.

    Har även en gammal resväska från tidigt 1900-tal som jag förvarar mina handväskor i.

    Nu låter det som om mitt rum består av klossar, men har stora tomma ytor och får ofta höra att mitt rum ser stort och rymligt ut.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Oj! Det låter verkligen som att du har maxat förvaringen! Det har onekligen sina fördelar att ha spelat Tetris:) Har du en iPhone kan jag förresten rekommendera att du testar Wordcollaps. Lite som en korsning mellan Tetris, Alfapet och allmänbildning och bra hjärngympa:)

Kommentera

