Om att välja och välja bort

MicrowaveHade jag renoverat mitt kök idag hade jag tveklöst köpt en spis med inbyggd mikrovågsugn. När jag för några år sedan bytte ut den gamla spisen hade jag uppriktigt sagt inte koll på att det finns modeller med både spis- och mikrofunktion och gick därför miste om ett tillfälle att göra ett, för mig, smart köp.

Som läget är nu måste jag offra värdefullt skåputrymme eller lika eftertraktad bänkyta för att kunna sätta in en mikro på ett snyggt sätt. Ingen av lösningarna tilltalar mig, men eftersom den onekligen underlättar vardagen en hel del funderar jag ändå på att sätta in en.

Såna här val är vanliga för mig som bor litet. Compact living handlar till stor del om att välja och välja bort, att prioritera det som är viktigast för just mig och låta resten vara. Ibland tycker jag att det är enormt frustrerande och kan längta mig sjuk efter bara liiiite mer utrymme. Men för det mesta tycker jag att det är superkul! Jag gillar att gå och klura på olika lösningar och känner en enorm tillfredsställelse när jag lyckas lösa ett inredningsbekymmer på ett både praktiskt och estetiskt tilltalande sätt.

Hittills har jag inte visat er så mycket av hur jag bor. Uppriktigt sagt har det känts lite läskigt att öppna dörren till mitt hem utan att veta exakt vem som tittar in, det är ju trots allt privat och en del av mig. Planen är emellertid att glänta lite mer på dörren framöver och visa er mer av min lägenhet. Redan nu vill jag dock dela med mig av några av de inredningsval jag gjort eller står inför. Vissa beslut har känts självklara, andra har fattats under större vånda. Jag publicerar dem nedan i form av en minienkät. Fyll gärna i hur du skulle välja, det skulle vara så spännande att se hur ni läsare resonerar!

……………………

I´m having trouble squeezing a microwave into my kitchen and am trying to figure out whether I need that or storagespace the most. Such options are common when you live in a small space- you have to decide what is most important to you and let go of the rest. Sometimes it´s really frustrating but most of the time I really enjoy the problem solving side of it all. 

Taggad , ,

13 thoughts on “Om att välja och välja bort

  1. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    BADKAR! Det kanske absolut viktigaste i livet. Jag har inget – det är nog min stora sorg just nu.

    Och matplats, det är ju så mysigt. Lätt mer värt än klädkammare!

    Jag känner igen mikrovågsugnsproblemet. Tidigare hade jag min på en byrå i hallen, för min lilla köksavdelning rymmer inte en enorm mikro. Men sen köpte jag ny byrå och då fick inte mikron stå där längre, så den nya lösningen är hemskt ful men funkar bra: mikron står under köksbordet! Haha!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Haha, alla sätt är bra utom de dåliga!:) När jag under en period var sambo här i lägenheten hade vi en mikro utan att ha något vettigt ställe att göra av den. Till vardags stod den i ena änden av matbordet (Mycket snyggt. Ähum), när vi hade besök flyttades den istället ner på golvet under bordet. Så den lösningen känner jag igen:D

  2. sofia skriver:

    välj bort mikron! jag bor på 40 kvm tillsammans med sambo och hund vilket mellanåt blir väldigt trångt. en tanke på mikro har inte funnits i tankarna någon gång. det är platskrävande, ohälsosamt, fruktansvärt fult och maten blir sjabbig av mikro. man tror att det är jobbigare än vad det är att leva utan.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jag håller med dig om att man klarar sig förvånansvärt bra utan mikro. Innan jag skaffade den jag har nu var jag faktiskt utan i flera år och det gick bra. Nu kommer jag däremot att pendla till jobbet på veckorna och misstänker att jag kommer att uppskatta alla tidsbesparande maskiner väldigt mycket…

  3. Jag har kastat ut min mikro, den tog bara plats, vet inte vad jag ska använda den till:-) Badkar gillar jag också men det hade varit trevligt med egen tvättmaskin. Speciellt när man har barn…

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vad härligt att du inte ens känner behov av apparaten! För precis som Sofia skriver så bidrar den ju inte direkt till några hälsovinster.

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Det är verkligen superkul att få höra hur ni resonerar kring de olika valen. Hur jag själv valt att göra kommer ni att få läsa om i olika blogginlägg framöver, så håll utkik!:)

  5. Jag skulle alltid välja bort micro, men så har jag aldrig ägt någon heller. Men jag kan förstå om man har barn eller så, jag har dock aldrig haft någon användning för den. Skönt att slippa, de är ju aldrig särskilt snygga!
    Romantiken kring badkar har jag aldrig riktigt förstått, kanske för att det inte är så kul att skura det varje vecka!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Visst är det spännande att vissa val känns så självklara medan man kan få grunna länge över andra? Ja, så är det i alla fall för mig:)

  6. Ami skriver:

    När jag och min man hade micro för två år sedan (då bodde vi på 32 kvm) så användes den till att koka gröt och tina kycklingfiléer, typ. Nu har vi flyttat till ett stort radhus och har inte ens funderat på att köpa micro. Vad ska man med en sån till?! Jag älskar att laga mat och skulle aldrig någonsin få för mig att tillaga den i en micro, det blir liksom själlös mat. Tina mat i vattenbad funkar utmärkt! Koka vatten gör jag i vattenkokaren. Hoppas du väljer bort micron 😉

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Just nu för micron en tynande tillvaro nerpackad i en kartong i källaren. Ser inte ut som att den kommer att få komma upp i ljuset under en överskådlig framtid;) Intressant att läsa att ni skippar micron fastän ni har mer plats numera!

  7. […] har det varit så himla spännande att gå in här på bloggen för att kolla ställningarna i minienkäten om inredningsval. Tack alla ni som varit med och röstat! Det blir förstås extra kul när det är så många som […]

  8. […] svaren på min minienkät att döma är det få av er läsare som delar min fäbless, men er trångbodda badälskare vill jag […]

Kommentera

