Jag, en blivande minimalist?

flyttkartong

Jag har skänkt bort en av mina garderober mot avhämtning. Det innebär att mina klädinköp i fortsättningen måste ske enligt principen ”en in, en ut” eftersom förvaringsutrymmet drastiskt begränsas. Det känns bra. Jo, faktiskt! I fortsättningen ska jag bara köpa plagg som jag verkligen, verkligen älskar och då (om det krävs) unna mig att betala lite extra för dem. Bakom beslutet ligger insikten om att det ändå är sådana plagg jag använder och att en stor del av spontaninköpen blir bortglömda. Värdelöst med tanke på utrymme, miljö och plånbok.

Över huvud taget rensar jag drastiskt bland mina tillhörigheter just nu. Under en flytt tröttnar man rätt snabbt på att snava runt bland saker och kartonger. Det bästa jag vet för tillfället är när någon jag känner vill ta över något jag inte längre behöver. Det skapar rymd och gör livet lättare att leva.

(Pssst! Inflyttningen går framåt med stormsteg, även om det inte direkt syns på bilden;)

………………

You wouldn´t guess it by looking at the picture, but my move to another apartment is actually progressing! However, it makes me long for fewer things and more carefully selected items and clothes. Right now I just love to give things away. It makes life a whole lot easier when you don´t have to stumble upon things the whole time… 

Taggad , ,

4 thoughts on “Jag, en blivande minimalist?

  1. Anki skriver:

    Det känns som en bra inställning till kläder. Efter att jag avslutade projekt 333 har jag fortsatt att rensa i garderoben. Jag har bestämt mig för att bara ha kläder som jag älskar – inte sådana som bara är ok. Eftersom jag sällan går i affärer blir det inte så mycket nytt heller. Så det går snabbt att städa i klädkammaren 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Jamen se där, ett bevis så gott som något på att det fungerar i praktiken:) Mitt i-landsproblem är att jag tycker att det är kul med kläder och ofta fastnar för plagg med annorlunda skärningar, färger och mönster. Då är det tyvärr alltför lätt att skaffa sig en garderob med plagg som är svåra att matcha med varandra. Men jag lär mig;)

  2. Marie skriver:

    Snart skall mitt badrum renoveras men efter det är det dags för min kombinerade hall och walk in closet (när man bor på 21 kvm och vill ge sina kläder ett helt rum så får man vara lite flexibel). Då planerar jag att göra en storstädning bland mina kläder och inför det har jag läst boken Modemanifestet. Den rekommenderar jag. Den får en att vilja kickstarta sitt smarta shoppande.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Vilket spännande projekt! Berätta gärna hur det går när du kommer igång!

      Jag sätter upp Modemanifestet på min att-läsa-lista. Låter som ett strålande boktips! Tack för det:)

Kommentera

