Utflyktsmål för miljömedvetna

Gotland måste vara ett av de absolut bästa ställena man kan semestra på i Sverige. Jag blir lika förtjust varje gång jag är här och brukar försöka se olika delar av ön. Den här gången var ett stopp hos LEVA strax söder om Visby ett måste.

Förra året fick Leva utmärkelsen Årets gotländska marknadsförare av Marknadsföreningen på Gotland. Det hade jag ingen aning om innan jag besökte stället en skön sommardag. Men jag förstår varför.

Pictures from Leva

I en härligt avslappnad miljö utan pekpinnar samlas ekologiskt och närodlat med klimatsmarta produkter. Här blir man inspirerad att leva mer medvetet och anstränga sig mer för att inte fresta på jordens resurser. Det blir extra lockande med tanke på det sköna resultat som visas upp här.

 

Pictures from the caféGårdens café är uppbyggt av udda bord och stolar och inrett med miljövänliga och begagnade möbler och inredningsdetaljer. Lite rock ´n roll på ett hemtrevligt sätt.

climat effective houseDet kanske mest intressanta är ändå LEVAs husfabrik som är placerad på tomten. Här kan besökarna titta på olika husmodeller där stommarna är tillverkade av massivt trä och ekologiska material. Det finns allt från små friggebodar till kvadratsmarta hus på upp till 88 kvadratmeter. Kunden står själv för detaljplanering och tillval så inget hus blir det andra likt. Gemensamt för de modeller jag tittade på vid mitt besök var emellertid generös takhöjd med matchande ljusinsläpp.

The interior

Så här ser husmodellen Altea ut invändigt. Boytan är 36 kvadratmeter och den branta takvinkeln på 48° ger huset en traditionellt gotländsk form. Fler husmodeller hittar ni här och om ni befinner er på Gotland kan jag varmt rekommendera ett besök hos LEVA.

Foto: Kvadratsmart

………………….

If you ever visit the swedish island Gotland, I strongly recommend a visit to LEVA, south of Visby. Here you can buy lots of ecofriendly things and have a look at the house factory where they make environmentfriendly houses of  15 to 88 square metres. 

Taggad , ,

One thought on “Utflyktsmål för miljömedvetna

  1. […] annat utflyktsmåste här på Gotland är Leva kungslador (och även här har Kvadratsmart-Maria varit snabbare än mig – jag är visst lite mañana, mañana när det kommer till bloggningen på […]

Kommentera

