Personligt i Björkhagen

39 % av de som bor i bostadsområdet Björkhagen i Stockholm är i åldern 25-35 år. 64 % av dem är ogifta och hela 83 % ensamstående utan barn. 41 % bor på 46-65 kvm, i bostäder som är byggda någon gång mellan 1931 och 1950. På fritiden ägnar de sig åt äventyrssport, sportdykning och styrketräning och läser kvällstidningar, kulturtidningar och texter om skönhet och mode. Jag har alltid gillat Björkhagen och ovanstående fakta från Svensk fastighetsförmedling försämrade inte intrycket.

Jag vet inte om ägaren till den här härliga lägenheten är en modeintresserad äventyrssportare eller inte, men jag vet att jag blir väldigt nyfiken på vem personen är när jag ser bilderna av lägenheten.

Colourful kitchenDet färgglada arbetsköket är egensinnigt inrett med brandgula skåpluckor, schackrutigt golv och rosamönstrade tyger. Jag både tjusas och skakas lite av inredningsvalen som ger intrycket ”extra allt”.

An old armchair is places closed to the diningtableEn second handfåtölj i dekadent röd sammet har placerats intill matgruppen i köket. Det ser så rasande trevligt ut att jag undrar varför jag själv aldrig haft någon fåtölj i köket.

Colourful livingroomInte heller vardagsrummet tycks be om ursäkt för sig. Starka former och färger tävlar om uppmärksamheten. Ingenting känns tillrättalagt och trots att lägenheten ligger ute till försäljning och säkerligen setts över minutiöst så känns det hemtrevligt.

The livingroomI ena hörnet står ett rejält skissbord med arbetsyta som kan vinklas. Intill finns en låg byrå med generös förvaring av papper och konstverk. Jag gillar verkligen hur gammalt och nytt blandats på ett lättsamt sätt. Fler bilder från lägenheten hittar du här.

Foto: Svensk Fastighetsförmedling

…………………

A lovely apartment for sale in the neighbourhood Björkhagen in Stockholm. I find myself mystiquely qurious about who the person living in the flat is. 

Taggad , ,

Kommentera

