Spartips#2: Alla kan spara något!

Det började med en tv-intervju med en smått osannolik miljonär. Jag hade just kommit hem från en föreläsning på högskolan och råkade zappa in en talk show på tv:n. Där berättade en mormor om hur hon byggt sig en förmögenhet, trots svältlön och knapra omständigheter. Nyckeln till framgången var att dra in på alla småutgifter, slita ut istället för att köpa nytt och att spara. Spara, spara, spara.  ”Alla kan spara något!”, hävdade den lilla gumman bestämt. ”Själv började jag med att lägga undan alla småmynt jag fick in”.

När hon fått ihop en ansenlig summa placerade hon pengarna så att de växte i värde. Exakt hur kommer jag inte längre ihåg, men som den fattiga student jag var tog jag till mig tipset om att spara småpengar. På bara några månader fick jag ihop en skaplig reskassa till den utlandstripp jag och en god vän åkte iväg på efter skolavslutningen. Sedan dess använder jag mig av småmyntstricket för att spara ihop extrapengar som går utöver min vanliga budget. På så vis kan jag unna mig saker vars inköp jag egentligen inte kan försvara ekonomiskt.

Nu har jag sedan en lång tid tillbaka sparat pengar till Bertoia-fåtöljen Bird chair. Med sviktande ryggstöd och skålformad sits som känns som en omfamning är den tveklöst den skönaste fåtölj jag suttit i. Dessutom har den en säregen form som retar ögat så att jag inte lär tröttna på den i första taget.

Prislappen ligger en bra bit över det jag normalt betalar för möbler, men… Den. Vill. Jag. Verkligen. Ha. Visst vore det enklare (och snabbare!) att ta av sparpengarna för att köpa den, men då skulle jag helt ärligt aldrig kunna förmå mig till det utan istället prioritera resor och andra upplevelser istället för rumpkomfort.

bird chair

Nu är planen istället att skjuta till sparpengar först när jag fyllt en Coca-Colaflaska med guldtior. Förutom att det sparandet inte känns i plånboken så är det kul att se hur pengarna växer rent fysiskt. Det gör också att jag blir inspirerad att spara mer och skjuta till större belopp emellanåt och det är ju perfekt!:)

……………………..

By saving your spare change you will gather a reasonable amounth of money in a short time. I use these money to buy myself things that I normally wouldn´t buy. 

Taggad , ,

2 thoughts on “Spartips#2: Alla kan spara något!

  1. Maja skriver:

    Min norska bank har en ”minispartjänst” som jag använder mig av. Varje gång jag drar kreditkortet och summan ligger över 50 k (eller var det hundra?) går tio kronor från samma konto direkt in på ett sparkonto. Det blir ju lite samma typ av småpengsutgifter, förutom att jag aldrig får se hur pengarna blir fler. Plus att man får ränta! 🙂

  2. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Det var ju en alldeles strålande sparidé! Jag hade ett tag ett bankomatkort där jag fick en viss bonus varje gång jag drog det. En liknande idé.

    Jag vet att det är lite ”hål i huvudet” att ha pengar i en Coca-Colaflaska med tanke på att jag inte får någon ränta på dem där. Å andra sidan låter jag dem definitivt vara kvar där då de är besvärliga att pilla ut, jag får ett klart och synligt mål med sparandet (fyller flaskan) och det faktiskt inbjuder till mer sparande.

    Hehe, jag bör kanske tillägga att jag har ett mer aktivt sparande som ger ränta också?!:D

Kommentera

