Min blomstervägg

Jag tar gärna till feng shui när jag inreder mitt hem. En inredningslära med så många år på nacken måste på något vis vara ett bra rättesnöre när man kört fast i sitt skapande av ett harmoniskt hem, resonerar jag. Ett av de råd jag tagit till mig är att omge mig med många gröna växter eftersom de stimulerar energin i hemmet och fungerar som en grön lunga som ger mig frisk luft hemma.

 

I´ve hung som flowers on the wall

För ett tag sedan köpte jag några hållare för vägghängda blommor på en loppis och de har jag skruvat upp på min 70-talsinspirerade blomstervägg i tv-hörnan. Enligt feng shui uppväger levande växter till viss del den elektromagnetiska strålningen från plast och andra syntetmaterial, så jag tyckte att det kunde vara passande.

Att hänga växter på väggen kan för övrigt vara ett bra knep om det är trångt på fönsterblecket. Dessutom blir väggen härligt livfull med så många olika blommor intill varandra.

 

My wall covered with plants and flowers

Mix different plants for a dynamic home

Jag blandar gärna växter med olika uttryck som ger arrangemangen en rufsig och tufsig känsla. Det ger rummet en avslappnad atmosfär som jag gillar.

 

Put some flowers on the floor to surprise your visitors

Att ställa en växt och den gamla vattenkannan efter min farmor på golvet var egentligen inget medvetet val, utan något som kom till på grund av platsbrist. Nu står de kvar för att jag gillar att ha dem där. Återigen; allt behöver inte vara så välordnat.

 

I´ve made some installations of milk glass next to my tv

Intill tv:n har jag ställt små arrangemang av udda pressglassaker. De ingår i en samling som flyttar runt lite här och var här i lägenheten. När andan faller på får de en annan hemvist, men just nu tycker jag att de passar finfint just här.

Foton: Kvadratsmart

………………

I´ve covered the wall in the tv-corner with plants and flowers. According to feng shui, that will minimize the electomagnetic tension. I honestlyn don´t know if that´s true, but it looks good and freshens the air in the apartment.

Taggad , , , , , , , ,

4 thoughts on “Min blomstervägg

  1. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    Jag sa ju att du var en odlingsexpert! 😉 Jag gillar när det är mycket grönt hemma, det känns så levande! Den där lilla 60-70-tals ”bänken” var ju riktigt smart!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ha ha, fingrarna börjar åtminstone bli lite gröna jämfört med för några år sedan;) Kul att du gillar blomsterbordet!

  2. Lisa skriver:

    Jag gillar verkligen din fönstervägg, där har du lyckats

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Tack, vad roligt att du tycker om den. Tanken är att det ska tillkomma fler växter så småningom:)

Kommentera

