Tvättar miljövänligt

Genom att kombinera tvättmaskin och toalett kan man använda smutsigt tvättvatten till spolning. Uppfinningen sparar både miljön och plånboken gå grund av minskad vattenförbrukning, vilket applåderas. Designen gör dessutom att The Washup får plats i det minsta badrum och gör det möjligt även för trångbodda att ha en tvättmaskin hemma, något som många gånger kan tyckas stört omöjligt.

Trots det har maskinen varit omdiskuterad sedan den dök upp 2008. Kritikerna vill inte hantera ren tvätt i närheten av toaletten och är rädda för att plaggen ska trilla ner i toalettstolen. Förespråkarna tycker att fördelarna uppväger nackdelarna. Nu undrar jag: vad tycker ni?

 

Washup first washes your clothes, then flushes your toilet

………………….

The Washup design integrates a washingmachine with a toilet- flush. When the laundry is finished, the waste water is stored in a container until it´s needed to flush the loo. It conserves lots of water that would normally just be flushed away, something good for our planet. The design brings a solution for the problem of location of washing machines in small bathrooms.

Taggad , , , , , , , ,

12 thoughts on “Tvättar miljövänligt

  1. Sara skriver:

    Tummen upp! Med en sådan uppfinning kanske man även en gång för alla kan få folk att fälla ned toalocket?!

  2. Maja skriver:

    Haha, håller med ovanstående. Och är man rädd för att tvätten blir smutsig får man väl se till att hålla toalettstolen ren. Bodde jag trångt skulle jag gärna ha en sån, rätt efter delad tvättmaskin i källare om det var lägenhet det var frågan om. Min drömtvättmaskin är dock en jag såg på det norska programmet ”der ingen trudde noen kunde bo” (tror det gått på svensk tv också), där tvättrumman snurrade endast samtidigt som man trampade på en motionscykel. Det vore underbart att få sin motion (och tvingas till den) på det sättet!

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Oj, jag har aldrig hört talas om en sån tvättmaskin. Det känns som att jag skulle ha svårt att hinna fixa tvätten på det sättet, men jag antar att det handlar om prioritering. Hatten av om du gör slag i saken och skaffar en sådan tvättmaskin!

  3. Maria skriver:

    Den var inte särskilt vacker men det är ju en bra idé! Tycker att det känns helknäppt att spola med dricksvatten…

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Kan hålla med om att den inte är alldeles fager. I det här fallet fick visst funktionen gå före formen:)

    • Esbe skriver:

      Kan hålla med dig om det där med dricksvatten… Men å andra sidan så har det haft en funktion, och har väl fortfarande ifall man håller själva vattenbehållaren ren: Om strömmen går eller något annat som stör vattentillförseln till hemmet, så har man åtminstone tio liter vatten där. Det fick min far lära sig i lumpen 🙂
      Men jag tycker nog att den där tvättmaskinen är en riktigt bra idé!

  4. Esbe skriver:

    Jag tycker att man har ett lock på toastolen som man kan fälla ner! För vad ska man annars ha locket till?

  5. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Esbe: Jösses, man lär sig något nytt varje dag! Måste erkänna att jag nog är lite för kräsmagad för att testa det där överlevnadsknepet om dricksvatten ur toalettens vattenbehållare. Men det är klart, om mitt liv hängde på det skulle jag vara tvungen att omvärdera min ståndpunkt. Hoppas att jag aldrig behöver göra det:P

    Inte heller jag kan se några större risker att tappa ner nytvättade kläder i toalettstolen. Locket kan, och bör, man ju som sagt fälla ner…

  6. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    En helt suverän idé tycker jag! Att vi faktiskt spolar i toaletterna med perfekt dricksvatten är ju ett rent (!) vansinne! Jag förespråkar att man borde spola med duschvattnet osv, men det här är ju också en riktigt bra idé!

    (sen kan man ju faktiskt låta bli att spola varje gång man varit på toa också. Fungerar företrädelsevis bättre om man bor själv sägs det…) 😀

    Sen skall det ju sägas att den var riktigt ful. Men jag antar att den mesta tekniken är det, egentligen? 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Ja, det är verkligen vansinnigt att vi använder dricksvatten till toalettspolning. Alla försök till nytänkande på det området applåderas!

  7. Ingrid skriver:

    Jag håller med ovanstående, är man rädd att tvätten ska falla ner i toastolen får man väl stänga locket… Är verkligen folk så korttänkta? Bra lösning för trångbodda, iallafall 🙂

Kommentera

