Balkongplaner

Tittar ut genom fönstret där snön helt plötsligt yr över de nyss så vårnakna vägarna. Jag är helt inställd på vårläge nu och hade planer på att plantera om blommor ute på balkongen under min lediga förmiddag. Tji fick jag.

Jag är otroligt sugen på att klippa ner mina små pelargoner och måste nästan sätta mig på händerna för att låta bli. De små sticklingarna som jag fick av Karin förra året måste först planteras om och växa till sig några veckor innan jag går lös på dem, åtminstone om man ska tro på de råd jag fått. Ska jag vara helt ärlig är de stackars plantorna inte så där våldsamt stora heller, och behöver knappast skäras ner. Däremot skjuter de redan så många nya små blad att jag nästan oroar mig för att de ska få växtvärk.

Jag har också haft funderingar på att sätta några frön här hemma, men nöjer mig tills vidare med att smida planer för sommarens balkongodlingar och lusläser de tips och råd jag kommer över. Då kommer de här fina böckerna i bokhyllan väl till pass:

 

A great book about growing stuff on the balcony.

A sneak peak into the book.

När en vän gav mig boken Sköna balkonger & terrasser av Kerstin Engstrand för några år sen så var jag uppriktigt sagt inte särskilt intresserad av odling och tog ihjäl mina stackars krukväxter på löpande band. Undan för undan har emellertid intresset för att få saker att växa blivit allt större och nu är mitt läsexemplar väl använt.

Boken innehåller en hel del basala tips på hur man sköter sina växter, hur man väljer tema för balkongen och vilka växter som kan vara lämpliga. Allt paketerat på ett lättfattligt sätt med fina bilder.

 

A swedish book about gardening on the balcony

Two pages in the book.

Boken Växter för balkong & uterum har flera författare som var och en skrivit om sitt specialområde. Eva Braun tipsar till exempel om hur man inreder balkonger och uteplatser medan Jörgen Schwartzkopf berättar om hur man odlar kryddor. Den som vill experimentera med att driva upp grönsaker och exotiska frukter har en hel del att hämta ur Åke Turedssons avsnitt.

I år satsar jag på mer höjd på odlingarna. Planen är att leta upp en fin spaljé att låta någon härlig slingerväxt få klättra på och så ska jag hänga upp åtminstone en ampel på balkongen som ska förses med flera pelargoner i år. Och så ska jag förstås odla så många olika kryddor jag bara får plats med. Finns det något bättre än att odla saker man kan äta?! Åh, ser verkligen fram emot att få sätta igång på allvar!

Foton: Kvadratsmart

……………………….

I´m longing for gardening on my small balcony and are aching to cut down some of my flowers. Today it´s snowing again though, so I guess I have to wait a while…

Taggad , , , , , , ,

7 thoughts on “Balkongplaner

  1. Maria skriver:

    Tack för lästipsen! Jag får balkong i juni och hoppas att det inte är för sent att sätta igång med odlandet då. 🙂

  2. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    Åh, gud vad avundsjuk jag blir! Jag får väl gå och klappa lite på mina små odlingar som står på vardagsrumsbordet så länge, och fortsätta drömma om en balkong (OCH fina balkongodlingsböcker!)!

  3. SaraMay skriver:

    Mitt tips på klätterväxt är att olda rosenböna(hittas även som blomsterböna), hade på min balkong i uppsala och dom växte så det knakade!! Går även att äta om den kokas! 🙂

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Maria: Det är aldrig för sent, det gäller bara att välja lämpliga växter. Och grattis till din kommande balkong! 🙂

    Pernilla: Jag tycker att det låter som att du är riktigt på gång med odlingarna redan! Själv ligger jag ju bara i startgroparna…

    SaraMay: Vilket supertips! Jag var förstås tvungen att snabbgoogla rosenbönan direkt och den får ju jättefina blommor. Att den dessutom går att äta gör ju inte saken sämre:)

  5. […] på balkongen. Ska försöka få tag på böckerna som Kvadratsmart tipsar […]

  6. Ylva skriver:

    Vad roligt! Flyttade till en lägenhet med balkong i höstas och har tänkt att hålla till en hel del där ute när det börjar bli varmare. Har börjat lite smått (och ostrukturerat) plantera växter på fönsterbrädet, jag är heeelt ny, men jag tror det kan bli bra.

    Frågan är nu bara hur jag ska göra min balkong mysigt på bästa möjliga (och billiga pga begränsad ekonomi) sätt.

  7. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Det är verkligen toppen med en balkong! Under de varma månaderna fungerar min nästan som ett extra rum här hemma och jag spenderar så mycket tid jag bara kan på den. Helmysigt! Jag lovar att dela med mig av fler tips för balkongen framöver.

Kommentera

