Tips, tack!

Gah! Nu är jag rejält trött på alla pappershögar som breder ut sig här hemma. Hur jag än kämpar och återvinner så tycks de föröka sig lika energiskt som kaniner. Ändå har jag en skylt på dörren för att slippa pappersreklam och försöker slänga oviktig post direkt när den dimper ner i lådan.

Så nu undrar jag: hur bär ni er åt för att komma till rätta med pappershögarna? Har ni några bra tips på hur man undviker att papperen samlas på hög? Och hur sorterar ni dem för att få bra överblick över papperen? Vore jätteglad om ni kunde dela med er av era bästa tips och tricks.

 

Pile of papers

Vet tyvärr inte vem som tagit bilden. Hojta gärna så att jag kan uppge fotografens namn.

…………..

Please tell me how you avoid to build piles of papers and how you organise the papers you´ve got. I would really appreciate it.

Taggad , , ,

8 thoughts on “Tips, tack!

  1. Maria skriver:

    Ett mycket enkelt tips är att öppna alla brev direkt och vid en papperskorg, men det gör du kanske redan. Sen brukar vi lägga obetalda räkningar på tangentbordet, då ser man dem med en gång man sätter sig vid datorn och glömmer inte att betala.
    Man blir av med rätt mycket onödiga brev om man avsäger sig adresserad reklam också, via SPAR & NIX-adressat. (Länkar finns här om du vill ha: http://aklejan.wordpress.com/2011/03/15/reklamelande/)
    Ska bli kul att se vad du får mer för tips, det behövs alltid!

  2. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    reklamfritt.se är suveränt för att bli av med adresserad direktreklam! Rekommenderas!

    Sen är det ju direkt ner i återvinningspåsen för det som faktiskt bara ÄR skräp! Grym ordning i pärmar är ju ett måste, jag köpte faktiskt en sån där praktisk numrerad förteckning så att jag fick ännu bättre ordning, och satte rubriker såsom boende/fakturor/läkarbesök/garantier osv osv. Sen brukar jag kontinuerligt rensa ut i pärmen och slänger efter ca 1 år ”onödiga” fakturor, såsom prenumerationer och sånt krafs. Plus att jag har en såndär ”skrivhjälp” där man kan fästa papper på brickan. Där samlar jag alla papper som måste tas itu med, och fixar sen det mesta på en och samma gång. E-fakturor och autogiro på återkommande utgifter minskar ju också pappersmängden!

    Genom att ha gjort allt ovanstående fick jag rätt schysst ordning tillslut! (plus att jag minskat mina fakturainköp massor, vilket resulterar i mindre papper från allra första början).

  3. Frossa i böcker skriver:

    Jag har samma problem och det tråkiga svaret är nog ”pärmar” för det man vill/borde spara och så regelbundet kånka iväg med skräpet till pappersåtervinningen. Jag har flera hundra meter dit tyvärr, så det är inte kul! Tänk vad mycket papper man kan samla på sig, trots att man som jag saknar dagstidning och har sagt nej till reklam…

  4. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Vilka toppentips! Super! Jag suger åt mig dem som en svamp:) Vissa knep använder jag mig redan av, medan andra är helt nya för mig.

    Pernilla, den där ”skrivhjälpen” du skrev om har jag ingen aning om vad det är för något. Tror du att du skulle kunna förklara lite mer om vad det är och vart man kan få tag i en sån? Låter ju kalas!

    Jag är också ute efter ett schysst sätt att förvara de papper jag inte kan/vill göra mig av med. Pärmar är ju en klassiker, men det skulle vara kul att hitta något fint gammalt arkivskåp eller liknande att sortera in papperen i. Någon som har något bra tips på det?

  5. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    Dom finns på Granit: http://granit.se/?id=639

    Där såg jag även en snörmapp (http://granit.se/?id=639) som du kanske skulle gilla! Ett lite snyggare sätt än pärmar i alla fall! 🙂

  6. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Ah, nu är jag med på banan! Härligt med länk och allt! 😀 Har för mig att jag har sett en liknande klämma som går att sätta upp direkt på väggen också, kanske något att kolla upp?!

  7. Maria skriver:

    Det finns pappersklämmor i de flesta större mataffärer alternativt pappershandlar som man kan skruva upp direkt på väggen. Kostar max en tia styck. Vi har en sån på köksväggen till recept, det är supersmidigt. Kan ta en bild på det sen.

  8. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Kalas Maria! Billigt och lättöverkomligt alltså. Kan det bli bättre? 🙂

Kommentera

