Boendet som statusmarkör

Hemmet har blivit något som signalerar vilka vi är. Vad vi tycker är viktigt och vad vi tycker om. I Stockholm är själva bostadsområdet en viktig statusmarkör. På i princip alla fester jag varit på i stan har konversationen förr eller senare berört vilken stadsdel man bor i. Det sätter en på kartan, inte bara geografiskt utan även socialt.

Att någon har en lägenhet i ett exklusivt område signalerar att personen har god ekonomi. Det säger dessutom en hel del om vilka värderingar man har om man väljer att bo på Östermalm eller Söder. Om man har en bostadsrätt eller hyreslägenhet.

Det där kunde verkligen störa mig medan jag bodde i Stockholm. Den absoluta vetskapen om att jag blev bedömd och placerad i en hierarki efter mina materiella tillgångar. Efter hur mycket pengar folk gissade sig till att jag hade. Jag menar, borde det verkligen ha så stor betydelse för någon jag just träffat?

Här i Gävle har det bara hänt en gång att en person försökt klassificera mig efter vart jag bor. I det aktuella fallet var det inte frågan efter bostadsadressen som fick mig att vädra statushets. Det var den frågandes blick, tonfallet och hennes smått överspända behov av att hela tiden visa sig duglig och kompetent som avslöjade vad hon var ute efter. Fullständigt onödigt eftersom Gävle dels är betydligt mindre segregerat områdesmässigt än Stockholm och adresser därför inte säger lika mycket. Dels för att jag inte kunde bry mig mindre om vart hon bor i förhållande till mig. Sättet på vilken frågan ställdes befäste bara min övertygelse om att hon är en person jag har ytterst lite gemensamt med. Svaret på den satte förmodligen griller i huvudet på henne.

Samtidigt måste jag erkänna att inte heller jag är helt opåverkad av statustänket. När jag hör att någon bor i en, för mig, sympatisk del av StockholmQuote så kurrar jag gillande inombords. Det indikerar ju att vi kan ha en del gemensamt. Men, och det här är viktigt, vart någon bor är enbart en reflektion jag gör vid ett första möte. Det avgör inte vilka jag väljer att umgås med.

Jag har en del vänner som tjänar så bra att de i stort sett kan unna sig det de vill. Andra vänder och vrider på varenda krona och kämpar för få ekonomin att gå ihop. Gemensamt för dem alla är att de inte dömer människor efter vilken ekonomi de har. Eller i vilket bostadsområde de bor.


Taggad , , ,

4 thoughts on “Boendet som statusmarkör

  1. Thorleif Bergström skriver:

    Människor som inte har så mycket inser nyttan av att hjälpa varandra och umgås i gemensamma uppgifter. Jag har svårt för de som skuldsätter sig för att köpa bostäder, bilar od. för att hamna högre på den sociala scalan. De är ofta genuint snåla, ogenerösa och slickar uppåt men sparkar nedåt. Här i Småland kan man ofta inte se skillnad mellan en arbetslös och en mångmiljonär. Många gånger umgås man privat och i föreningar.

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hmmm, vet inte om jag uttryckte mig otydligt? Jag har absolut ingenting emot att folk skuldsätter sig för att köpa ett boende. Det är extremt få som klarar av att betala det kontant. Jag är en av dem som tagit bostadslån och ångrar det inte för en sekund. Däremot har jag svårt för folk som ser ner på andra beroende på vart de bor.

  2. Erica skriver:

    Tror kanske Thorleif menade att han har svårt för de som skuldsätter sig helt för att ha råd med en livsstil som de egentligen inte har ekonomi till (ref Lyxfällan)? Alla måste ju ta lån för att köpa lägenhet/hus, men så länge man har råd att betala för lånet ser jag inget fel i det. Rätta mun efter matsäck, eller vad det nu heter 🙂

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Sant Erica! Så tycker jag också. Jag ville bara skriva ett förtydligande till min text för att undvika missförstånd:)

Kommentera

