Levande tavelvägg

Just nu är det väldigt populärt med tavelväggar, gärna med udda ramar och bilder. Vill man ha en enhetligare look eller om man vill sätta upp olika typer av bilder kan det vara en bra idé att välja ramar och bilder i samma storlek för att ge arrangemanget större lugn. De tydliga yttre ramarna gör att man kan tillåta sig ganska stora variationer i bildernas uttryck utan att totalintrycket blir rörigt.

 

My kitchenwall covered with pictures.

Själv har jag valt det arrangemanget på min ena köksvägg. Eftersom jag tycker om att ta bilder på mina resor har jag gjort en mängd förstoringar i A4-format som jag satt upp på väggen. Fördelen med att ha lika stora bilder är att jag enkelt kan byta ut fotona när jag tröttnat på några och nya kommer till. I helgen byttes till exempel en bild av en magisk kväll på La Pedrera i Barcelona ut mot två kimonoklädda japanskor. Just nu hänger det bland annat bildminnen från Döda havet i Israel, World Trade Center i New York och Parc Güell i Barcelona på väggen.

För att göra väggen mer dynamiskt har jag valt att hänga tavlorna ”asymetriskt symmetriskt” med både stående och liggande format.

 

A detail from the picture covered wall.

Eftersom kontraster framhäver de olika fotona brukar jag försöka undvika att sätta två bilder som är alltför lika varandra i stil och färg intill varandra. Det trixiga är att få till en helhet som ändå känns harmonisk. När nya bilder kommer till kan man behöva ändra ordningen på bilderna för att ingen sida ska bli för ”tung” jämfört med någon annan.

 

The picture-covered wall

Jag älskar att titta på bilderna och dra mig till minnes vad som hänt när de tagits. Dessutom blir de ett fint blickfång intill matbordet och är en riktigt konversationsstartare när någon kommer hem till mig för första gången. Jag har försett samtliga bilder med en liten namnteckning för att ge dem en personlig touch. Ett litet tips för alla er som gillar att fotografera.

Foton: Kvadratsmart

…………

To make pictures with very different style work together, gather photographs in the same size and with the same frames. That way, you calm down the total impression of the picture wall. These are some pictures from my kitchen where I have hung some pics from my journeys.

Taggad , , , , , , , ,

5 thoughts on “Levande tavelvägg

  1. Maja skriver:

    Spännande bilder, och duken! Har du sytt ihop diverse spetsdukar? Någon förstärkning för att hålla dem på plats också?

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Hej Maja! Vad kul att du gillar bilderna och duken:) Den senare har jag sytt ihop av ett gäng udda dukar som jag hittade på loppis för ett tag sedan. Jag har inte förstärkt den på något vis, utan försökte helt enkelt sy ihop den så att de olika dukarna hade så många beröringspunkter med varandra som möjligt. Det ska erkännas att den är aningen skör att handskas med, men det funkar fint om man rullar upp den på en rulle mellan användningarna.

      Jag har skrivit ett inlägg om den tidigare, kolla gärna in det här

  2. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    Jättefina bilder! Mycket snyggt, kan verkligen tänka mig vilken konversationsstartare det är!

  3. Kvadratsmart-Maria skriver:

    Tack, vad kul att du gillar dem! För mig är de framför allt påminnelser om roliga saker jag gjort:)

Kommentera

