Superlägenhet vid shoppingstråk

Ibland blir jag snudd på mållös av beundran. Andra gånger kan jag komma på mig själv med att trumpeta ut små fanfarer när jag ser något imponerande, småskrocka för mig själv eller upprepade gånger mumla ”det är ju inte klokt!” Har jag sällskap brukar jag försöka vara mer verbal än så, men tidigare nämnda uttryck beskriver nog ganska väl hur jag lät framför datorn när jag såg bilderna av den här 27 kvadratmeter stora lägenheten för första gången.

 

Vardagsrummet är ljust och luftigt med fantastiska fönster intill matplatsen. Dessutom finns det gott om skåp i tv-hörnan. Kanske ser lägenheten inte så imponerande ut vid en första anblick, men vänta bara… Vi tar en titt på planritningen.

 

Plan-drawing for a 27 square metre big apartment

Perfekt planerade 27 kvadratmeter! Här finns allt, om än i liten skala- duschmöjligheter, bra klädförvaring, avskild sängkammare, en trevlig matplats, välutrustat kök och gott om utrymme för umgänge.

 

Well-planned wardrobe in the hallway.

Garderoben i hallen har inretts minutiöst för att rymma så många kläder och skor som möjligt. Notera till exempel skoställningen som monterats på insidan av garderobsdörren och de dubbla klädstängerna. På väggen utanför sitter en nyproducerad stringhylla fylld med böcker. Även den går förstås hem hos mig som gillar modern retro;)

 

A bedstead recess is hidden behind beautifully wallpapered sliding doors.

The bedstead recess is nicely lit up.

Bakom vackert tapetserade skjutdörrar finns en sovalkov med mysig beslysning och vägghängd förvaring under taket.

 

The TV-furniture has a built in working space.

I tv-möbeln finns en inbyggd arbetsplats. När den används förvandlas den lilla fåtöljen temporärt till skrivbordsstol.

 

The kitchen is tiny but fully equipped.

Det lilla arbetsköket är visserligen minimalt till ytan, men väl utrustat och har smakfulla detaljer i vitt och rostfritt.

 

The bathroom.

Även i badrummet har kvadratcentimetrarna utnyttjats till max. Här finns ett generöst skåp för förvaring av handdukar och andra nödvändigheter. Att både det och tvättställskommoden står på ben gör det enkelt att städa. Jag gillar också att man trots goda förvaringsmöjligheter i övrigt ändå valt att sätta in ett badrumsskåp och hänga upp en handdukstork.

Att lägenheten dessutom ligger på Bondegatan som är ett av mina absoluta favoritstråk i Stockholm gör inte direkt saken sämre!

Foton: Susanne Persson fastighetsförmedling.

……………………………….

A compact living-dream. I just love the way the owners have used each available surface the best way and created an airy feel without taking away necessary storage. A school-book example of thought through living in a tiny space of only 27 sqare metres.

Taggad , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Superlägenhet vid shoppingstråk

  1. Pernilla/ekoenkelt skriver:

    Åh! Jag gillar! Det känns verkligen DUBBELT så stort som mina 23kvm..

    • Kvadratsmart-Maria skriver:

      Kul att du gillar lägenheten! Jag tycker verkligen att den är superfin och det är spännande att se hur man maxat ytorna.

Kommentera

